måndag 30 november 2009

Snö





Insnöat

Sökte frenetiskt efter idéer för morgondagens skrivning ... Huvudet helt toooomt.. eko ... hallå...
Men så kom jag ut till bilen och såg all snö. Jätte mycket snö. Massor. Problem solved. Snödikter blir det.

En ettas eftermiddag

Jag Kanse ska vara med Ellen
Och vi ska leka att vi
är snygga och att vi
Hade en hund som ska
Heta musse sen kanse
Jag ska följa till hon

söndag 29 november 2009

Fackeltåg

Världens bästa gäng går i fackeltåg upp till kyrkan för att fira första advent.



??

Undrar i vilket skick klassrummet är i nu när jag varit borta i en vecka....
Undrar om det blev illustrationer till sagorna....
Undrar om eleverna tränat tiokamrater...
Undrar vem som är frisk och vem som är sjuk...
Undrar om vi kanske ska julpynta klassrummet tillsammans...
Undrar och undrar och undrar

Advent

Adventsfirande med klassen innebär små adventslådor med lekar i, lyssna på radions adventskalender och julpyssel på längden och tvären :)

torsdag 26 november 2009

I've got mail

Längtar efter bra internetuppkoppling så att jag kan läsa och svara på elevernas brev=veckans hemuppgift(att e-posta till mig)

På upploppet

60 pers i Lund i dag, 78 i Göteborg i går. Två riktigt härliga grupper. Nu väntar Malmö i morgon och sen bär det av hemåt.

onsdag 25 november 2009

ASL i möte med andra pedagogiska tankar

Jobbar du med ASL finns utrymme för de pedagogiska tankar som för fram av Leimar, Freinet och Montessori. Här finns deras tankar/metoder i en mycket kortfattad sammanfattning.

Konsensusrapporten (Myrberg, 2003) och ASL

Vad är svenska läsforskare överens om?:

Alla de 24 läsforskare som blev intervjuade av Mats Myrberg eniga om att hög lärarkompetens var den viktigaste faktorn i en framgångsrik läs- och skrivinlärning.

Till hög lärarkompetens hör att ha kännedom om olika metoder för läsinlärning.
Konsensusrapporten
Viktigt med struktur i undervisningen
–• ”Det viktigaste är man ägnar tid åt läs- och skrivinlärningen”
–• ”En lärare måste bemästra så många olika metoder som möjligt”
–• ”Enskild högläsning och olika former av upprepad läsning är viktigt”
–• ”En-till-en-situationer är nödvändiga”
–• ”Viktigt att skapa intresse för läsning och läsglädje”
(Anna-Lena Värmon)
ASL blir vad du gör den till och kan absolut ge dig en framgångsrik arena att verka på.

tisdag 24 november 2009

Redo för Örebro

Har ägnat 6 timmar åt att tänka igenom min presentation igen. Har lagt dit lite referenser och omdisponerat materialet en aning. Håller tummarna att jag tänkt rätt och att jag lyckas ge Örebroarna så mycket som


möjligt av rätt saker.


- Posted using BlogPress from my iPhone

ASL med andra ord


Skriva och språka
Skapa en text tillsammans, spökskriva eller ljuda

Samarbeta och samspela
Samarbeta om innehåll och form, turas om

Undersöka och upptäcka
Leta ord och bokstäver i spökskrift och ljudad skrift.
Upptäcka skrivregler, helord, stavningsmönster och språk

Dela med sig och ta del
Se till att texten når sin mottagare och ta del av andras texter

Mera matnyttigt

CMiT i Piteå har sammanställt sitt projektmaterial om ASL här:
http://www.edu.pitea.se/cmit/asl/index.htm och här:
http://fc.edu.pitea.se/cmitwebb/start/?templates=cmit

Sandviken - gammal i gemet

I Sandviken har man jobbat länge med "Att skriva sig till läsning". De har också gjort årliga utvärderingar. Klicka här så kommer du dit.

Länkar till: Att skriva sig till läsning

Klicka här för att komma till en enkel metodsammanfattning av ASL skriven av Peter Essen.

Klicka här för att komma till Arne Tragetons hemsida http://ans.hsh.no/home/atr/tekstskaping/

Här är en bra Länksamling
och här är en annan

måndag 23 november 2009

Material från föreläsningen

Här är länkar till dokumenten som inte fanns med i häftet:

Mål att sträva mot - färgmarkerat

Anpassning, elevnära rörlighet i text

Formativ bedömning

Här är länkar till examensarbeten som anknyter till ämnet:
http://www.uppsatser.se/uppsats/92472ddff4/
http://www.uppsatser.se/uppsats/d16f42d90c/
http://www.uppsatser.se/uppsats/84e22c6345/
http://www.uppsatser.se/uppsats/5d52892428/
http://www.uppsatser.se/uppsats/c69a672b0c/
http://www.uppsatser.se/uppsats/04324e0d8c/
http://www.uppsatser.se/uppsats/55860c80f7/
http://www.uppsatser.se/uppsats/ba2ab60428/
http://www.uppsatser.se/uppsats/3308f2170b/
http://www.uppsatser.se/uppsats/21ce02a46a/
http://www.uppsatser.se/uppsats/06477047b6/

Utlovat material

Jag lovade att lägga ut material, och det gör jag i kväll så fort jag startat min dator.


Stockholm2009-eftersnack

Läser igenom utvärderingarna från dagens föreläsning. Det är alltid lite läskigt att göra det, man vet ju inte vad som väntar på nästa sida. Många, de flesta är riktigt nöjda, men inte alla. Nån vill att jag ska koppla mer mot forskning och nån tyckte att det var rörigt. Jag tänker att jag tar det till mig och vässar formen inför Örebro i morgon. De är inte lika många och då är det lättare att möta dem där de står. Dagens grupp var närmare 75 stycken och då är det riktigt svårt att hitta rätt nivå för alla. Där sitter folk som redan jobbar på detta vis och andra som inte alls vet vad det handlar om.

Själv trivdes jag idag. Det var en trevlig grupp som vågade fråga och med frågorna blir jag tvungen att tänka till.

Så ... jag tänker till ... och åker mot Örebro.

Siffran nio med mera

I dag lite genomgång av siffran nio. Börja som ett c, kom runt och ned igen. Lär dig forma den så kan du skriva a, å, ä, g, d....
Ungefär så visade jag och eleverna JUBLADE!! ( ja det är sant). De blev så ivriga att testa sin nya kunskap att det blev riktigt trångt vid whiteboarden. :)

En bokstav i veckan... näe... Inte för oss!

söndag 22 november 2009

På turné

På plats i Stockholm. I morgon är det föreläsning på finlandshuset. Kul!

Teckningstips

Efter några få tips på tavlan ritade Martin denna fina bäver. Vi hade tipsat om runda öron, sim-fötter, gnagartänder och platt stor svans.



torsdag 19 november 2009

Svar på tal

Vi bakar tillsammans, min elev och jag. Vi gör dubbel sats. Efter ett tag vill jag kolla om han förstått begreppet dubbelt så mycket som, så jag säger:
- Om du äter 2 kakor och jag äter dubbelt så många... Vad är det då? Han funderar en stund och sen säger han:
- Orättvist!

måndag 16 november 2009

Ser inte skogen ?

Yrkeskunskap. Detta svåra.
Talar med min svåger om hur man lär sig ett yrke och konstaterar att i läraryrket är det svårt att gå till en organisation som bygger på mentorskap. Vi jämför med skogshuggsren vars arbete är så mycket mer komplext än att bara fälla träd. Han måste studera trädet och dess omgivningar för att avgöra hur han skall såga och åt vilket håll trädet bör fällas. Det är yrkeskunskap.


I skolan är det svårt att skapa möjligheter för våra nya kollegor att få gå bredvid och lära sig. I stället utrustar vi dem med egna sågar och skickar ut dem i skogen för att fälla träd. Utan handledning tar det tid att upptäcka samband och strategier. Mycket tid. Vissa går ett helt yrkesliv i skogen med sågen och sågar lite här och sågar lite där. Träden faller till höger och vänster men ingen vet hur det riktigt gick till eller om det blev som man hade tänkt sig. DET är inge vidare!!

På plats i Stockholm




Utsikt från hotellfönstret. Inte illa.

torsdag 12 november 2009

Väderlek

Jag ligger och huttrar här:


Och tänker att jag skulle tycka det vore trevligt där:



Visste du förresten att man fota / skärmdumpa det som visas på displayen i din iPhone? Undrar du hur? Jo tryck på "stäng-av-knappen" och "mitten-där-nere-knappen" samtidigt ta da!

I like

Fotat på vår gård med min älskade telefon. Gör nästan alla inlägg från den nu gör tiden.



Hmm...

Här har jag nog ringat in ett utvecklingsområde.



onsdag 11 november 2009

Eleverna väljer helt själva..

... och då blir det som allra bäst.



Skriva text (med penna faktiskt)
Skapa konstverk



Klippa modellera



Spela schack



Trä bokstavshalsband



Konstruera med jovo



Konstruera med lera

... Och skriva önskelista- men den fick jag inte visa...:)

tisdag 10 november 2009

Kalas-matte

Björnen har 10 kakor och ska ställa till med kalas. Hur många kan han bjuda? Jag ställde frågan till eleverna och delade ut en liten Björn och tio papperskakor till dem (de jobbade i par). Efter en kort stund fick de redovisa hur de löst uppgiften. 5 olika lösningar redovisades. Alla lika rätt. Alla lika bra. En av de mest avancerade eleverna berättade hur han delade kakorna i FJÄRDEDELAR och bjöd in 40 gäster. Björnen själv avstod kakorna och åt tårtan:)



Filmat

I dag filmade vi några av elevernas dockteaterföreställningar. Kul att kunna visa det så att alla ser och hör. Allra smidigast är att filma med digitalkameran fastskruvad på ett stativ.



måndag 9 november 2009

Nä nu svimmar jag lite!!!!

http://www.bonnierutbildning.se/m2/Forskola--grundskola-F-6/Lararlitteratur/Lararlitteratur/Lararlitteratur/Med-datorn-som-skrivverktyg/

Jag ser och hör:

En av grabbarna försöker krångla upp täckisarna ur väskan. Han tar i lite extra. Plötsligt går det lätt och han ropar förtjust: "Alltså kolla - min väska krääääks"

Vi ser jordgloben snurra på Google Earth. En av eleverna studerar den intensivt och säger: "Om du stannar jorden där på datorn ...då kanske den slutar snurra på riktigt... tänk om det är så..!" Ja tänk, tänker jag ... hemska tanke.

Första skoldagen efter guldäpplevinsten var också första skoldagen efter lovet. På eftermiddagen var både jag och eleverna trötta och mitt tålamod var väl inte det bästa. En av eleverna rynkar ögonbrynen, ger mig en missnöjd blick och säger " Hörru du, kanske måste du lämna tillbaka det där äpplet om du tycker att det är så jobbigt här!"

lördag 7 november 2009

Ett slag för UR

Hela http://www.ur.se/ är en riktig guldgruva. Roliga spel för barnen. Bra filmer för både barn och vuxna. Att se avsnitt och sammanfatta, kommentera, analysera, jämföra kan vara en fin hemuppgift, skicka länken eller sökväg hem så brukar det gå bra. Motsvarande kan man också göra på svt play.
(Hemuppgift: se lilla löpsedeln, se Evas Superkoll, se frågesport på engelska, se go yoyo go osv...).

Dessutom finns fina artiklar på olika teman. Kolla in det här till exempel:

http://www.ur.se/Vuxen/Familj/

http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/

http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Konflikt-och-kris/

fredag 6 november 2009

Isaks teckning

Äldste sonen, 10 år, går på teckningskurs. Jag beundrar hans tålamod och hans talang. Kolla in:



- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 5 november 2009

6 minuter film - men oj så mycket jobb

Soom en del i hustemat ser vi filmer strömmande från AV-centralen. Vi ser serien "Mitt hus" eller "My house" kanske den heter. Jag minns inte riktigt. Serien består av 6 minuter långa filmer som presenterar olika barns hus i olika delar av världen. Barnen tittar med stort intresse och efteråt pratar vi om likheter och skillnader. Vi jobbar alltså mot flera av strävansmålen i de samhällsvetenskapliga ämnena tex.

– utvecklar kunskap om och förmåga till inlevelse i olika livsmönster och ser orsaker till variation i tid och rum men även det gemensamma i olika kulturer,
– utvecklar respekt för andra människors ställningstaganden men uppmärksammar och tar avstånd från sådana som innebär förtryck och kränkningar,

– utvecklar förståelse för ekologiska sammanhang och olika sätt att fördela och använda resurser,
– utvecklar kunskaper om förhållanden i andra länder och därmed förmågan att reflektera över internationella relationer och internationellt samarbete,

Vi beskriver, berättar, återger, sammanfattar, jämför, reflekterar, drar slusatser, formulerar frågor, ser sammanhang - oj vad vi jobbar!

onsdag 4 november 2009

Hustemat

Barnens husbyggen är verkligen toppenfina och de har inspirerat till små texter. Eleverna har skrivit tillsammans och monterat text och foto av det fina husbygget i var sin bok kallad "Mitt hus". Alla böcker är nu nästan klara och till veckan blir det att läsa upp för faddrarna.

Från fantasihus går resan till deras egna hus eller egna rum. Kanske blir nästa veckas läxa att skriva om sitt hus eller rum och rita av det?

tisdag 3 november 2009

Gårdagen - summering

Om du läser och ser på bilderna nedan så förstår du att igår var en alldeles speciellt trevlig dag.
Jag kommer in i personalrummet för att ha arbetsplatsträff. Ganska snart blir jag beordrad att sitta still på en stol och ställa bort datorn. Inte får jag hämta kaffe heller. Kollegorna samlas runt mig och tystnar. Stämningen är varmt högtidlig. Efter ett kort gratulationstal överlämnar de den vackraste bukett jag sett på länge och ett kryptiskt brev där det står att jag ska vara snygg och klar klockan 18.15. Jag blir förvånad, förbryllad och förväntansfull. Jag behöver kaffe. Jag behöver socker. Som pricken över i står på personalrumsbordet en gigantisk tårta med guldäppleinspirerad dekoration och jag får äran att ta första biten. Mums

Klockan 18.15 står jag piffig och fin och väntar på skjutsen. Det bär iväg till Perudden och där inne i den mysiga lokalen väntar i princip alla mina kollegor och arbetskamrater. Hurra för alla som ville komma och för alla som ville men inte kunde :) God mat, vin, skönsång och småprat i en härlig blandning gjorde kvällen till en kväll att minnas. Tänk vilken tur jag har som jobbar med så många generösa och fina människor. TUSENTALS TACK. Ni anar inte vad det betyder.

söndag 1 november 2009

En arbetsgång

Först ett inledande samtal där vi formulerar en uppgift (innehåll och form presenteras och bearbetas)
Sedan delas eleverna in i par. Skrivarpar. Paren planerar det som skall skrivas och börjar sedan illustrera. När plats finns vid datorn får de avbryta illustrationen och gå dit och skriva. Det hela avslutas med att. Text och bild monteras snyggt och hängs upp så att alla ser. Bilder på tavlan visar arbetsgången.



















Nya tag

Skollovets sista dag. Jag som jobbar tre dagar i veckan har mindre än tjogo undervisningsdagar kvar till jullovet. Skrämmande lite är det, när jag vill så mycket. Vill skriva mycket, läsa mycket, öva pjäser, öva sånger, jobba med kamratskap och självinsikt, jobba med matteundervisningen, engelska, rörelse, big books ... phu. I vilken ände ska jag börja? Tål att tänkas på.