torsdag 7 januari 2010

Prioritera! - men hur?

Nytt år, ny termin. Hur göra för att den ska bli så bra som möjligt utan att man jobbar ihjäl sig? Jag har ju fortfarande inte riktigt fattat att jag bara undervisar 3 dagar i veckan och då blir det svårt att hinna med allt jag vill.
Jag vill ge alla elever möjlighet att skriva varje dag. (= 90 minuter/vecka)
Jag vill kunna ge meningsfulla hemuppgifter. (? minuter/vecka)
Jag vill ha elevens individuella utvecklingsplan som utgångspunkt för undervisningen.
Jag vill jobba med motorik och hantverk. (= 40 minuter/vecka)
Jag vill ge undervisning i små grupper. (= 60 minuter/vecka)
Jag vill att eleverna ska läsa lite varje dag. (= 60 minuter/vecka)
Jag vill ge eleverna förutsättningar att trivas ihop som grupp. ( ? minuter / vecka)
Jag vill ge eleverna redskap för att utvecklas emotionellt och socialt. (? minuter/vecka)
Jag vill ge eleverna meningsfull och utvecklande matematikundervisning. (60 minuter /vecka)
Jag vill sjunga med eleverna. (30 minuter / vecka)
Jag vill samverka med förskoleklassen. (60 minuter /vecka)
Jag vill samverka med faddrarna. (40 minuter/ vecka)
Jag vill jobba med film. (?)
Jag vill att eleverna skall få berätta om sånt som är angeläget för dem (40 minuter /vecka)
Jag vill ge utrymme för fri lek (30 minuter/ vecka)
Jag vill skriva gemensamma sagor (30 minuter vecka)
Jag vill att eleverna skall få läsa upp sina berättelser (40 minuter /vecka)
Jag vill läsa högt.( 60 minuter / vecka)
Jag vill att eleverna håller ordning (30 minuter/vecka)
Jag vill vara ute. (60 minuter/ vecka)
Jag vill utvärdera och summera varje undervisningstillfälle. (60 minuter /vecka)
Jag vill att 600 minuters undervisningstid skall räcka till.

7 kommentarer:

matpe sa...

Jag ser läsa och skriva, men hur går det med siffror och räknande? Kommer det senare?

Erica sa...

Jo då nog blir det siffror och räkning också. Viktigt viktigt.Jag har skrivit om en meningsfull matematikundervisning. Min kollega som jobbar de två andra dagarna jobbar en del med matte också.

matpe sa...

Ah... Självklart ser jag det nu när jag läser listan igen: "meningsfull och utvecklande matematikundervisning". Jag kanske borde öva på just läsandet själv ;-)

Anonym sa...

inte för att jag vill stressa dig men....jag tänkte häromdagen på ett matte-exempel: När jag tänker på varje barn i min grupp, 4 minuter, har det gått EN TIMME! BARA FYRA MINUTER!!! då får man lite tidsperspektiv...... // lottali

Maria sa...

Mycket bra saker som du vill hinna med! Kände alltid i skolan att man hann mindre än man planerat bara för att minuter försvinner innan alla är på plats och man kan börja. och det händer sådant som man inte planerat hela tiden...

matpe sa...

Jag fortsätter det inslagna matte-spåret: New York Times har lite oväntat startat en blogg av och med en professor i matematik. Hans mål är att under femton veckor presentera "the elements of mathematics, from pre-school to grad school, for anyone out there who’d like to have a second chance at the subject":

http://opinionator.blogs.nytimes.com/category/steven-strogatz/

Första två inläggen är på additions-nivå, men han lyckas ändå beröra sådant som man klurar på först under högstadiet/gymnasiet. Fenomenet att summan av alla udda tal från 1 till n alltid genererar en jämn kvadrat upptäckte jag först efter några år på högskolan. Istället för att räkna stenar á la Strogatz blev det att författa ett induktions-bevis i sommarsolen. Även om jag kände mig mycket nöjd med det inser jag nu i efterhand att sten-logiken är betydligt vackrare.

Nu minns jag inte alls hur jag lärde mig det där med siffror och tal för tjugor år sedan, men jag fick aha-upplevelser kring pedagogiken i inläggen: att udda tal har en sten som sticker ut på sidan och om man sätter ihop två sådana block bildar de ett jämnt tal. Genialiskt tycker jag. Men det kanske är så man alltid förklarat begreppen. Nu kvarstår bara att på ett enkelt sett illustrera varför (-1)*(-1) blir något positivt... Det kan jag inte riktigt omfamna än.

Erica sa...

Kollar in den matpe