torsdag 28 januari 2010

Vad vill jag med provet?

Kollegan Marianne berättar om hur hon förberett ett prov på medeltiden till sina elever. Minuterna innan provet skall delas ut hejdar hon sig plötsligt och frågar sig ...Marianne, vad vill du med detta prov? Vill du se att de som du vet kommer att lyckas gör det? Vill du se att de som du vet kommer att misslyckas gör det? ...eller vill du se vad de kan och skapa kraftfulla lärtillfällen? Det sista förstås, inser hon, och sätter saxen i provet. Hon klipper isär alla frågor, delar ut dem till eleverna och ber dem gestalta svaret i en pjäs. När eleverna spelade upp sitt teaterstycke fick kamraterna diskutera, gissa och fundera kring vilken fråga och vilket svar som de visade upp. Efteråt var eleverna nöjda. De kände att de kunde mycket och att de lärt sig massor. Kvalité tycker jag.

2 kommentarer:

formlek sa...

Mkt bra! Att kunna stanna upp i arbetet, reflektera, hejda sig och sen dela med sig.
Jag gillar.

Teacher sa...

Mycket bra!
Går själv igenom en personlig provtraditionsförändring! Skönt att se kollegor som är inne på samma spår.