onsdag 17 februari 2010

Uppfattat sådär i förbifarten idag

- Stavas fladdermus med e eller ä?
- Jämför med texten så ser du, svarar jag och tänker att nu vet jag nåt om dig. Jag vet att du har förstått att ä-ljudet kan stavas antingen med e eller ä.
Min elev jämför med texten, skriver dit e och jobbar vidare.

En annan elev skriver om snoken. Han har talsyntesen på och skiner plötsligt upp.
- Nu vet jag att det ska vara 2 m i simma. Jag hörde att det lät fel när jag hade ett och då ändrade jag.

Vi jobbar om djuren på vintern och jag skriver upp instruktionen på tavlan. En av eleverna smakar på ordet:
- DJur... dj... vad konstigt
- J-ljudet stavas så i vissa ord berättar jag.
Snabbt ropar några andra elever ut fler ord med dj.
-Djungel! Djup!

Nu är eleverna på hugget. Uppmärksamma. Ordsugna. Nu har vi medvind.

1 kommentar:

Helena sa...

Låter härligt! På min arbetsplats är eleverna äldre (13-16), men en del har otroligt svårt med sin dyslexi, så jag känner igen de där aha-upplevelserna med e - ä och att talsyntesen kan hjälpa en att höra om man stavat fel så man själv kan rätta det. Tänk vad en liten dator kan göra under ibland :-)