måndag 24 maj 2010

Enkelt mattespel i tre svårighetsgrader

Varje barn fick en spelplan med nio rutor i vilken de skulle skriva in nio tal mellan 2 och 12. Sedan fick de arbeta i par. Varje par hade två tärningar och eleverna turades om att slå. Den som slagit adderade talen på tärningarna och strök svaret på sin egen spelplan - om det fanns där. Sedan gick turen över. Den som först strukit alla tal var vinnaren. En variant är att man får stryka tal även när kompisen slår och adderar.

Svårare blir det med tre tärningar och tal mellan 3 och 18.

För de allra yngsta räcker det kanske med en tärning och tal mellan 1-6.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla Erica!
Precis som att ord görs av våra bokstäver gör man TAL av våra siffror, som bara är 10 till antalet. Har just rättat och analyserat femmornas nationella prov och det är därför jätteviktigt att man redan på tidigt stadium använder och lär eleverna rätt terminologi.
Allra viktigast är naturligtvis att kunna platsvärden för de olika siffrorna, positionssystemet.
Så snälla, INTE siffror om du inte avser 0 - 9. Precis som du tränar bokstavsformer kan du se på sifferskrivningen.
18 är ett tal som skrivs med en etta och en åtta där ettan på denna plats är värd 10. osv!! Detta MÅSTE eleverna behärska för att nå målen redan i trean.
Så snälla skilj på siffror och tal.

Mattespelet i all sin enkelhet verkar trevligt. BRA!

Erica sa...

Hej Anonym
Så sant - inlägg ändrat.

...men på tärningen då? tal? siffror? Undrar på fullt allvar.

Anonym sa...

Beror naturligtvis vad det står på din tärning. 0 till 9 är ju både siffror och tal. Talet 10 består däremot av 2 siffror, entalssiffran 0 och tiotalssiffran 1.
Bra att TIDIGT lära eleverna att siffrans värde är beroende av platsen i talet.
Jämför gärna med bokstäver och ord. Bokstäverna i, å och ö är ju också ord. Annars består ju ord av flera bokstäver.
Med bokstäver kan du berätta med ord och meningar.
Med siffror kan du berätta med tal på mattespråk. Bra att lära elever att mattematik också är ett språk. Ni hittar säkert på räknesagor/räknehändelser. Berätta på både mattespråk och skrivspråk.
ex. 8 - 2 = 6 betyder att jag hade hittat 8 vackra stenar, men så gav jag bort 2 av dem till min mamma och då har jag bara 6 kvar. Tillägg gärna ett bildspråk.
Språken ska vandra hand i hand,
tycker jag.
Mailar dig för jag vill eg. inte vara anonym.

Anonym sa...

Hej Erica!
Jag är lite nyfiken på vad ni arbetar med för matte-material i din klass? Vi står inför lite förändringar och byten och behöver tips!

MVH Cecilia

Erica sa...

Hej
Du undrar om vilket mattematerial vi har: Vi har boken (mattesafari) olika mattespel, problemlösning, mattepatrullen på dvd från ur mm. Inget speciellt - matte är lite av ett utveckligsområde för mig.

Fröken Helena sa...

En kommentar till Anonym som klagade på att Erica inte gjorde skillnad på siffror och tal: "Med siffror kan du berätta med tal på mattespråk. Bra att lära elever att mattematik också är ett språk."

Vill påpeka för dig att matte stavas med två T medan matematik stavas med ett T. Hoppas DU lär dina elever rätt!! Strongt av Erica att inte påpeka detta. Alla är vi bra på olika saker!! ;)