fredag 20 augusti 2010

Seeegt i kolan

Aldrig har det varit så svårt att komma igång med bloggen som i höst, trots att jag på mitt nya jobb borde hitta massor att fundera över. Kanske är det så att jag har svårt att sammanfatta vad jag tänker i nya situationer? I klassrumsmiljön är jag mer erfaren och har lättare att se mönster och förstå vad andra skulle kunna ha glädje av att läsa ... men nu ... som språk-, läs- och skrivutvecklare är jag lite som en fisk på torra land. Överfört till klassrumssituationen kan jag förstå hur det känna för de elever som inte kommer igång, som inte kommer på något att skriva. Kanske kan du hjälpa mig precis som du hjälper eleverna i klassrummet? Hur ska jag komma igång?

5 kommentarer:

Hanna sa...

Hur ser din vardag ut nu? Vad är svårigheterna, vad är glädjen? Jag vill gärna veta ;)

Lisa sa...

Varför inte börja med tankekartor? En där ordet skriva står i mitten? Läsa på en annan? Osv...

Låt hjärnan spåna, pennan skriva, utan att tänka på vad som kommer på papperet. Behöver inte vara sammmanhängande - ta sen en paus!

Så småningom kan du titta vad som står där - kanske idéerna börjar komma då?

Och till sist, grattis till en skön vila under sommaren, det är precis så det ska vara, lite kola emellanåt mår vi alla bra av - inte dumt!

Anonym sa...

Hej!
Jag jobbar på lågstadiet och i mitt nya arbetslag arbetar man med något som kallas kryssbok. I korta drag går det ut på att eleverna har många små kortare skönlitterära böcker att välja på att läsa. När de läst en bok så har lärarna i arbetslaget skrivit frågor till böckerna, som eleverna ska svara på. När de är klara sätter de ett kryss på ett protokoll - därav namnet kryssbok. Detta är deras sätt för eleverna att jobba med läsförståelse.

Jag som relativt ny lärare har fått itutat mig att skriva svar på frågor är fylleriövning och att det finns andra vägar att gå. T ex skriva egna frågor till texten...

Jag tycka det vore intressant om du ville berätta hur du tänker kring arbetet med läsförståelse. Hur jobbar du? Hur ska man tänka? Hur är det med frågor/svar?

Tack för en bra blogg!

Hälsningar Emma

Erica sa...

Tack Hanna
Tack Lisa
Tack Emma

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig få igång tänket. Några frågor, praktiska konkreta tips och ett dilemma var precis vad jag behövde. :)

weronica sa...

Jag älskade dina härliga reflektioner från klassrummet och tänker även följa dig på ditt nya jobb!
Jag tror att du kommer ha massor av spännande saker att skriva om när du blivit varm i kläderna.
Lycka till!