onsdag 15 september 2010

De lär sig ingenting

Rutinerade läraren är inne på sin tredje vecka med "att skriva sig till läsning". Hon är skeptisk. "de lär sig ingenting" säger hon. Jag biter ihop. Hårt. Magen knyter sig. Hur ska jag bemöta henne.., måste stå emot min impuls att handgripligen skaka om henne och vråla ut min frustration. Hittar inget sätt att samtala om hennes upplevelse. Hon är för stridslysten och jag känner mig provocerad. Omoget - ja visst, men ämnet engagerar mig enormt. För elevens skull. De där tre grabbarna som annars riskerar att tappa tron på sig själva. Om vi bara får med oss dem är så mycket vunnet. Det enda vettiga är att lyfta frågan på ett intellektuellt plan " ok, säger jag, det är ett bra ämne för ett kollegiesamtal. Ta med dig frågan dit, dina kollegor där har kanske samma känsla" ...phu... Vilken pärs.

4 kommentarer:

Ninna sa...

Hej Erica!

Tänk om jag vetat att du fanns...Jag har varit uppe i Piteå 2dgr imånaden före sommaren och föreläst i ledarskap o förhållningssätt i klassrummet. Det hade varit oerhört kul att språka med dig om dina erfarenheter i ASL. Har precis börjat om med en etta i höst och väntar bara på att it-killen fixar några datorer till i mitt klassrum. Längtar efter att komma igång. Har just hittat din blogg som nu är en av mina favoriter...känner igen din frustration om kollegor som "ger upp" innan de ens har sett ett resultat (som då helst ska passa dem). Jobba på, du vet ju vad du kan!!!
//Ninna Kristiansen i Umeå

IT-samordnaren sa...

Hej Erica!

Ja din frustration känner jag igen!
Kan pedagogernas ovilja mot IT-lösningar komma utifrån att de inte "vill" att det ska fungera med teknik, tekniken kan visa sig vara en bättre lärare än du som pedagog och de måste väl kännas som en förlust, eller så förväntar sig pedagogen omedelbara resultat då IT-stöd sätts in som stöd för en elevs lärande?
Tror det kan vara en kombination av många faktorer som gör pedagogen frustrerad över uteblivna resultat, ej mätbara resultat.

Anonym sa...

Kan du inte lägga ut lite tips på vad man kan göra med klass 2 och 3? De skan ju oftast skriva. Roliga lektioner som ger inspiration till att skriva.

Anonym sa...

visst är det svårt .......man kan liksom inte förklara/disutera med någon som redan bestämt sig......