tisdag 28 september 2010

För mig finns bara ett måste

... att välja metod, arbetssätt och innehåll utifrån elevens förmåga och behov.

Under ett arbetspass med samma uppgift har du möjlighet att ha olika fokus för olika barn. I dag skrev vi till exempel lövsagor. Uppgiften var samma för alla men med olika fokus. Jag leder eleverna in på sitt fokus under hela lektionspasset. De märker inte ens att jag gör det. Jag kan göra det genom att ställa frågor, kommunicera mina förväntningar och ge positiv förstärkning eller anpassa uppgiften. Exempel på fokus är:
... öva samarbete
... öva sin uttrycksförmåga
... öva sin lyssnarförmåga
... kunna formulera sig
... kunna kompromissa
... kunna hålla sig till ämnet
... kunna vara fokuserad under en längre tid
... öva sitt minne
... öva sin motorik
... öva sin flexibilitet
... öka sitt ordförråd
... lära sig bygga upp en berättelse
... lära sig känna igen helord
... lära sig spara
... lära sig skriva ut
... lära sig en viss bokstav
... lära sig läsa ljudenliga ord
... lära sig läsa ljudstridiga ord
... lära sig kritiskt granska texten
... lära sig ge råd
... lära sig ta ett råd
...osv...osv...osv...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Länkade precis till detta inlägg från Skolväskan på Facebook. Toppenbra!

Jag var på en skola idag där vi kom in på orden arbetssätt och arbetsformer. För mig är metod och arbetssätt samma sak.

Hur tänker du kring dessa två ord eftersom du gör skillnad på dem i texten?

Anonym sa...

Den anonyme är jag, Joachim T...

karin sa...

Vad bra du beskriver komplexiteten i undervisning, just detta att hitta varje elevs fokus.