onsdag 13 oktober 2010

Creme de la creme

Lillemor på Backeskolan i Norrfjärden, Piteå ... Ja jag säger då det... mer genomtänkt, välstrukturerad och utvecklande undervisning får man leta efter! Lillemor är i min ålder och har de senaste åren haft ettor och tvåor. Jag besökte hennes klassrum idag och står full av beundran inför det hon berättar och visar. Eleverna skriver ofta och mycket i alla ämnen, de delar med sig och är stolta över sina arbeten. Elevernas illustrationer är inte bara teckningar utan de är en del av den berättande texten. Sedan ett par veckor tillbaka har Lillemor undervisat i pennan som skrivverktyg - att forma bokstäver. Elevernas handstil håller jämn och hög kvalité

Hemligheten är struktur, positivt bemötande, helhetssyn, tron på det kompetenta barnet och undervisning med utgångspunkt i styrdokumenten.

2 kommentarer:

mrs walker sa...

Vad kul att få se Lillemors klassrum här på din blogg :) Lillemor och jag är gamla kompisar från lärarhög och hon har inspirerat mig till att använda datorn i läsinlärning. Så nu i höst har jag börjat ta mina första trevande steg i vår ny startade skola Heliås i Erikslund. Din blogg har också hjälpt mig mycket på vägen . Tack!!!

Anki sa...

så härligt och mitt i prick du beskriver Lillemor i hennes läraruppdrag!
// Anki