fredag 29 oktober 2010

Inget att göra i helgen? Tuxpaint saves the day

Precis när jag stänger min mailbox och skall gå hem kommer kollegan Carina in i rummet. I handen har hon en bild som hon gjort på tuxpaint.org. Jag blir nyfiken. Laddar ned programmet Gratis. Great. Man kan ladda hem stämplar också men jag lämnar det. Först gör jag några inställningar i rutan som kommer upp...väljer svenska som språk. Sedan börjar jag experimentera och förstår mig snabbt på vilka funktioner som finns. Med Carinas hjälp upptäcker jag spara /öppna funktionen, där man också kan göra bildspel. Yeah! Kommer genast på en massa användningsområden och gör en serie bilder där ett ord växer fram.

www.tuxpaint.org är alltså ett generöst ritprogram med möjlighet att spara ned bilder och visa ett bildspel av dem i valfri ordning. En vernissage? En bild växer fram? Ett ord växer fram?
Här är ett litet exempel som jag gjorde under mina första 10 minuter med programmet. Visserligen bara en bild med ord men ändå. Fler videos finns i vänsterkant på tuxpaint.org.

video

2 kommentarer:

Anna - lärare för nyanlända sa...

Tack för alla tips du skriver ner! =)

Hannah sa...

Hej,

Här kommer ett hett tips till elever och ungdomar ute i Sverige!

Jag arbetar på Mattecentrum, en ideell organisation vars huvudsyfte är att ge gratis matematikunderivsing/läxhjälp till barn och ungdomar. Just nu finns i i 10 olika städer (stockholm, Uppsala, Örebro, Västerås, Umeå, Luleå, Eskilstuna, Lund, Helsginborg, Göteborg) runt om i Sverige där vi regelbundet hjälper ca 1200 elever med matematiksvårigheter. Vi håller öppna räknestugor dit vem som helst är välkommen oavsett etnisitet, ålder, kön eller kunskapsnivå. vi är helt fria från religion och politik.
På våra räknestugor verkar volontärer som alla är testade i belastingsregistrer. Dessa volontärer är bland annat studerande eller arbetande civilingenjörer med ett genuint intresse för matte och för att hjälp andra.

www.mattecentrum.se

Vi driver även en onlineverksamhet som främst är till för dem som inte har möjlighet att komma till våra räknestugor i städerna. Detta vertyg är helt gratis för alla. På matteboken.se finns en komplett matematikbok från A-E men roligare räkneexempel och övningar. vi har även spelat in över 350 videolektioner av bland annat nationella proven som har setts omkring 500.000 gånger. På matteboken kan du även testa dig själv i vår provsimulator som slumpar 10 frågor i vald matte kurs.

www.matteboken.se

Vi blir enormt tacksamma om ni vill nämna oss på er blogg samt föra vidare vårt budskap så att allt fler skolor, lärare och elever får reda på att vi finns och är gratis för alla!

Tack på förhand!
/Hannah Pettersson
hannah@mattecentrum.se