söndag 10 oktober 2010

Todays meet

I fredags föreläste jag i världens roligaste sal på Luleå Tekniska Universitet. I den finns 3!!! projektorer dvs. möjlighet att visa tre olika skärmar samtidigt. Jag tog chansen och öppnade ett chattrumtodaysmeet.com. Så på en skärm låg min powerpoint, på nästa låg internetsidan todays meet där alltså deltagarna i realtid kan chatta /kommentera /ställa frågor och på den sista skärmen visades bilden från dokumentkameran. Nu var det ju inte så många som hade bärbara enheter med sig ... så aktiviteten i chattrummet var ju relativt liten. Jag är nöjd ändå eftersom jag gärna ville visa på den möjligheten för att väcka lite tankar kring hur webben kan nyttjas i skolan för att ge alla möjlighet att göra sin röst hörd. Jag kan se användningsområden när man inventerar vad eleverna kan i en fråga, vad eleverna tycker i en fråga och jag kan också se möjligheter att jobba tillsammans kring en fråga trots att man sitter på olika platser. Det hela är enkelt: Du surfar till todaysmeet.com, öppnar ett rum, lämnar ut adressen (som blir todaysmeet.com/det-namn-du-gav-rummet. Mitt chattrum från i fredags hette www.todaysmeet.com/lulea

Inga kommentarer: