onsdag 10 november 2010

En eller många sidor?

När vi skriver sagor så skriver vi hela sagan på ett A4 och ritar till. Arne Trageton kom med intressanta synpunkter kring detta. Han sa "Dela upp texten på flera sidor och rita många bilder till. Då kan alla elever skriva mååånga sidor och det kan bli en sporre att vilja skriva mer och mer. Dessutom blir texten lättare att läsa för den som INTE har skrivit den när den är mer uppdelad och har gediget bildstöd" Jag funderar på hur det skulle fungera att göra så. Skulle eleven vara motiverad att jobba med så många bilder ? Kanske man skriver bara några meningar åt gången till sagan - kan man då hålla uppe motivationen, viljan, glöden? Funderar vidare ... oj nu går flyget ... springa ...mot gaten .. mot Stockholm ... mot Karlsstad.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Det fungerar! Jag och mina elever gör små böcker av våra sagor som vi skriver. Ibland ritar vi bilder, ibland använder vi målarbilder, ibland använder vi bilder som vi klipper ur tidningar.
Vid datorn delar mina elever upp texten innan de skriver ut den. De funderar över bokens layout.

/Susanne

Agneta sa...

Jag gör både och. Faktatexter är oftast på en sida medan sagoböckerna ofta delas upp till flera sidor så att det blir en bok av sagan. Sidorna illustreras inte alla på en gång utan lite vartefter eleven hinner.

Petra sa...

Åh jag har världens finaste böcker i mitt klassrum som mitt förra gäng elever gjorde. Vi skrev ett par meningar på varje sida och gjorde väldigt fina noggranna heltäckta A4-bilder till. Sen fotade jag och fixade in dem i photostory och de fick läsa in sina meningar. Blev så bra!!! Du kanske rent ut av vill se??

Mina datorer är så fina men oanvändbara. Ryktet säger att någon IT-gubbe var där i fredags när jag vabade och aktiverade uttagen. Tänk om jag kommer till skolan i mrogon och datorerna går att starta?????? Wow!!!

Kul att du sa hej på mässan!

//Petra