fredag 29 januari 2010

Fråga

Vill på ett enkelt sätt göra tidning. Program?

Designa för funktion och framgång

Undervisningen, och designen av den, är lärarens vektyg för att eleven ska nå målen.
Vad blir då undervisningen om man inte har målen i åtanke när undervisningen designas?

torsdag 28 januari 2010

Vad vill jag med provet?

Kollegan Marianne berättar om hur hon förberett ett prov på medeltiden till sina elever. Minuterna innan provet skall delas ut hejdar hon sig plötsligt och frågar sig ...Marianne, vad vill du med detta prov? Vill du se att de som du vet kommer att lyckas gör det? Vill du se att de som du vet kommer att misslyckas gör det? ...eller vill du se vad de kan och skapa kraftfulla lärtillfällen? Det sista förstås, inser hon, och sätter saxen i provet. Hon klipper isär alla frågor, delar ut dem till eleverna och ber dem gestalta svaret i en pjäs. När eleverna spelade upp sitt teaterstycke fick kamraterna diskutera, gissa och fundera kring vilken fråga och vilket svar som de visade upp. Efteråt var eleverna nöjda. De kände att de kunde mycket och att de lärt sig massor. Kvalité tycker jag.

Det gömmer sig

Kollegan i förskoleklassen berättar hur hon spökskriver (= skriver bokstavsräckor) tillsammans med barnen och smyger in riktiga ord. Eleverna är oerhört uppmärksamma och hittar nästan direkt orden hon gömmer. En riktigt bra ide tycker jag. Träffa Lotta och hennes elever på http://lottali.skolbloggen.se/

tisdag 26 januari 2010

Tipsat

Roligt, roligt ,roligt ritverktyg www.sumopaint.com

och populärt spel för multiplikation Times Attack www.bigbrainz.com

Faktatexter

Våra texter är nu upplästa för faddrarna i fyran. Vi gick också ut tillsammans och skickade upp ännu en varmluftsballong. Nytta och nöje.

torsdag 21 januari 2010

Lärare/projektledare

Varje elev är ett helt projekt i sig. Varje dag.

Ett första betyg

I går fick jag mail av Arne Trageton. Han hade läst min bok (Med datorn som skrivverktyg. Språk, motorik och bokstavsformer) och till min stora lycka var han positiv till den. Naturligtvis lämnade han en del värdefulla synpunkter också. Vill du också läsa den så kan du köpa den här (länken är rätt denna gång)

onsdag 20 januari 2010

Talsyntesen in action

I dag fick jag verkligen bra användning för talsyntesen "Word read plus". Vi har skrivit gemensamma texter om våra experiment och i dag övade eleverna för att kunna läsa dem för en annan klass. Texterna är ganska långa och inte helt lätta så därför fick några av eleverna lyssna på dem via datorns talsyntes och hörlurar samtidigt som de följde med i texten. Jag hade tre datorer i gång. Texterna fanns tillgängliga på alla tre. Effektivt - hoppas jag i alla fall :)

Värmande sagor

I dag blev det superhjältesagor på temat värme. Svårast var att planera och komma överens, men för de flesta gick det riktigt bra. När eleverna var överens om sagan fick de spökskriva den, berätta för en pedagog och illustrera. Om de blir bra och om vi är nöjda så kommer Superhjälteboken att finnas på biblioteket.

tisdag 19 januari 2010

Att få en mottgare

Våra experiment i måndags och tisdags har blivit två gemensamma texter som beskriver jobbet. Texterna och bilderna har jag satt samman till en bok (en bok till varje barn). Nu skall texterna övas innan vi läser upp dem för några andra barn här på skolan. Texterna är inte helt lätta men de bygger ju på elevernas erfarenheter och är i allra högsta grad elevnära bara därför.

Varm luft tar större plats

Nya experiment idag. Att varm luft tar mer plats än kall bevisades idag med hjälp av en nedkyld petflaska och en ballong. Ballongen sattes på flaskan medan flaskan var kall. När flaskan kom in i värmen så blev också luften i flaskan varm och utvidgades. Den varma luften fyllde ballongen.




måndag 18 januari 2010

Upp upp upp

I dag undersökte vi vad som händer med varm luft. Vi funderade också på hur värme kan påverka annat. Såhär såg det ut när vi släppte iväg en varmluftsballong.






torsdag 14 januari 2010

Möte i cyberrymden

På Helsingfors universitet utbildas i samverkan med Arne Trageton en grupp blivande handledare för implementering av ASL. I dag på eftermiddagen möttes vi i cyberrymden när Kristina Hansson, Anki Forsberg och jag berättade om vårt arbete med ASL utifrån våra olika roller. Vi har tidigare kopplat upp oss mot dem tre gånger för att kolla att allt fungerade, men idag skulle det förstås krångla. Vi hade ljud och bild från Helsingfors, men de hade bara ljud och ppt från oss. Det blev i alla fall lyckat. Ett berikande möte och en värdefull erfarenhet.

onsdag 13 januari 2010

...och vi bryter för lite reklam

Här kan du köpa min bok. :)

Skriva sig till läsning - en lektion

I dag skrev skrivarparen om "Vi kan" "Vi kan inte". De var tvungna att komma överens, skriva meningarna (ljuda ut) och rita bilder som passade till. De fotade varandra med digitalkameran (jag skrev ut bilderna) och monterade allt på ett färgat papper. Tidsåtgång ungefär 60 minuter, 3 datorer 7 skrivarpar.

tisdag 12 januari 2010

Förståelse för andras förståelse.

Kollegan gjorde idag en viktig upptäckt. En upptäckt om hur vuxnas språk kan skilja sig från barns. En upptäck som plötsligt får oss att inse att vi måste skärpa vår förmåga att se barnets perspektiv. Inte ta för givet.


Ett av barnen på skolan är nästan alltid är ute utan vantar. Kollegan och flera andra vuxna på skolan har frågat barnet "Men har du inga vantar?". Eleven har svarat "Nej", och lekt vidare och vi vuxna har bekymrat konstaterat att han nog kommer att frysa.

I dag visade det sig att eleven visst hade vantar - men inte PÅ sig. Eleven hade tålmodigt besvarat vår dumma fråga "Men har du inga vantar?" men inte hade kopplat ihop frågan "Men har du inga vantar?" med en indirekt uppmaning att ta på sig dem. Han hade tolkat det som en faktiskt fråga och svarat "Nej" i betydelsen - inte PÅ mig som du kanske ser.

Kroppens språk

På samverkan med förskoleklassen idag pratade vi om kroppens språk och om hur tydligt det är. Jag visade olika känslor och barnen gissade klockrent rätt. Sedan fick de också göra charader och till min stora glädje vågade alla. Eleverna fick också testa att styra varandra utan att prata (kom, stop, gå, hit, dit, ned, upp). Dessutom testade vi hur förvirrat det blir om kroppen säger nej och munnen säger ja, och tvärt om. Roligt och nyttigt.

måndag 11 januari 2010

Snö i annan form

Man vet att det är blött på kapprummets golv när det hänger 6 par sockar på elementet.
Man vet att man har haft blöta sockar lite för länge när fötterna är skrynkliga som russin.

Bling bling - pimp my monday

Etta på priolistan för måndag var att ta oss genom dagen nöjda och glada. En bra start på ett gott nytt år liksom. Vi testade våra nya platser och lite nya rutiner. Funkade fint. På eftermiddagen läste jag om nyårsvakan ur Barnen i Bullerbyn och sedan gjorde vi snygga nyårsteckningar med glitter. Det är en riktig klassiker. Fyrverkerier med fetkrita på svart papper, toppat med limprickar som vi strödde glitter i. Några av barnen gjorde teckningarna på vitt papper och målade sedan hela pappret med vattenfärg. När det torkat blev det limprickar och glitter där också. Bling bling









söndag 10 januari 2010

Dags för start

Allt klart för morgondagen. Klassrummet städat, nya platser i samlingen, förändrade rutiner. Lite av en nystart känns det som. Ny termin, nya krav och nya utmaningar.
2010... undrar vad det har att erbjuda :)

torsdag 7 januari 2010

Prioritera! - men hur?

Nytt år, ny termin. Hur göra för att den ska bli så bra som möjligt utan att man jobbar ihjäl sig? Jag har ju fortfarande inte riktigt fattat att jag bara undervisar 3 dagar i veckan och då blir det svårt att hinna med allt jag vill.
Jag vill ge alla elever möjlighet att skriva varje dag. (= 90 minuter/vecka)
Jag vill kunna ge meningsfulla hemuppgifter. (? minuter/vecka)
Jag vill ha elevens individuella utvecklingsplan som utgångspunkt för undervisningen.
Jag vill jobba med motorik och hantverk. (= 40 minuter/vecka)
Jag vill ge undervisning i små grupper. (= 60 minuter/vecka)
Jag vill att eleverna ska läsa lite varje dag. (= 60 minuter/vecka)
Jag vill ge eleverna förutsättningar att trivas ihop som grupp. ( ? minuter / vecka)
Jag vill ge eleverna redskap för att utvecklas emotionellt och socialt. (? minuter/vecka)
Jag vill ge eleverna meningsfull och utvecklande matematikundervisning. (60 minuter /vecka)
Jag vill sjunga med eleverna. (30 minuter / vecka)
Jag vill samverka med förskoleklassen. (60 minuter /vecka)
Jag vill samverka med faddrarna. (40 minuter/ vecka)
Jag vill jobba med film. (?)
Jag vill att eleverna skall få berätta om sånt som är angeläget för dem (40 minuter /vecka)
Jag vill ge utrymme för fri lek (30 minuter/ vecka)
Jag vill skriva gemensamma sagor (30 minuter vecka)
Jag vill att eleverna skall få läsa upp sina berättelser (40 minuter /vecka)
Jag vill läsa högt.( 60 minuter / vecka)
Jag vill att eleverna håller ordning (30 minuter/vecka)
Jag vill vara ute. (60 minuter/ vecka)
Jag vill utvärdera och summera varje undervisningstillfälle. (60 minuter /vecka)
Jag vill att 600 minuters undervisningstid skall räcka till.

måndag 4 januari 2010

Dagen B

I dag var den äntligen här. Boken. Min bok. Alldeles färdig.
Att första gången bläddra i den var en märklig känsla. Generad stolthet, prestationsångest, glädje, lättnad och lyckorus i en enda röra. Dessutom en lite klump i magen av taken på att vem som helst nu kan läsa och tycka och tänka.
Tack alla ni som varit med mig på resan.
Tack redaktör K.
Tack Bonnier Utbildning.