söndag 28 februari 2010

torsdag 25 februari 2010

Länkar från inspirationsträffen i Örnsköldsvik

Vi gjorde ordmoln på http://www.wordle.net/
Vi skrev sagor på http://www.storybird.com
Vi målade mandalas mm. på http://www.sumopaint.com/home/
Vi gjorde tidsbokning på http://www.doodle.com/
Vi tittade in på kontoret i cyberrymden Google dokument

Wanted

Jobbar du aktivt med google dokument i din klass, eller känner du någon som gör det? Lämna en kommentar eller maila.

Örnsköldsvik

I dag har jag varit i Örnsköldsvik och träffat några av mina ASL kollegor och en hel massa lärare. Tänk att det alltid är lika givande. De små korta samtal jag hann ha med några av lärarna gav mig så många nya tankar. Jag tackar.
Tänk om man fick använda en vecka varje skolår till att åka runt och inspireras hos kollegor i kommunen och runt om i landet. Det skulle vara oerhört givande. Det som ter sig självklart för någon kan vara fullständigt nytt för någon annan. Vi behöver tid för att utbyta praktiska idéer men också för att resonera kring hur utformningen av lärmiljön och organisationen av skoldagen påverkar elevernas lärande. Om jag fick bestämma....

tisdag 23 februari 2010

Boka online

Har precis skickat ut en digital bokningskalender för utvecklingssamtalen. Jag gör mina kalendrar hos www.doodle.com och sedan mailar jag länken jag får till de som är berörda. Smidigt.

Tillsammans lär vi oss

Elevernas samspel är viktigt för en god kunskapsutveckling.
Här samarbetar en från klass 1 med en ur förskoleklassen.
De skriver en gemensam text.

Om musen


Hittat i min kamera


Jo då. Datorn har fått liv. Förevigat av någon. Någon gång.

måndag 22 februari 2010

Dagsfärsk reklam

Eleverna gillar Panfu och gjorde en reklambroschyr om spelet. Kanske vill du också bli en panda? http://www.panfu.se/

video

Hur ser du?

I dag har vi haft anledning att fundera på vilka ögon vi tittar med. Tittar vi med ögon som söker efter det som är bra, eller tittar vi på varandra med ögon som söker det dåliga? HUR ser du på saken?

söndag 21 februari 2010

Planer

Sista veckan innan sportlovet ligger framför oss. Det blir en sån där vecka när vi knyter ihop påsen lite. Inga nya projekt utan fokus hamnar på att göra klart, redovisa för andra och samla ihop våra texter till böcker. Superhjältesagorna skall läsas in och illustreras klart, vattentexterna ska scannas. Det ska också boken om oss. Lanskapet med vinterdjuren skall redovisas för ettor och tvåor. Det ska också filmas och sättas ihop till en photostory. Planer, planer, planer. Gemensam planering och prioritering behövs. Blir kul att ta det med eleverna i morgon.

torsdag 18 februari 2010

Språkpiloter

I dag var det träff med språkpiloterna. Efter en del trassel i starten med oklara starttider och en dator som inte ville vara med kom vi till slut igång. Det blev lite allmän information om lärarlyftet, skola 2011 och läsa-skriva-räknasatsningen. Sedan ägnade vi lite tid åt skolverkets material kring att öka din bedömarkompetens. Vi såg ett par av filmerna och pratade om bedömning i lite mindre grupper. Innan deltagarna gick hem fick de var sitt ex av Rigmor Lindös fantastiska bok " Den meningsfulla språkväven"-

onsdag 17 februari 2010

Från kollega till kollega

I dag berättade jag om mitt arbete med ASL (att skriva sig till läsning) för nästan 90 av mina kollegor. Det var väldigt pirrigt, speciellt eftersom det är så många som kan ASL minst lika bra som jag. Vi är ju över 120 pedagoger i kommunen som varit med i ASL-projektet. Dessutom vill jag ju inte att kollegorna ska tycka att de slösar sin tid med att lyssna på gammal skåpmat. Tänk om alla som var där också skulle berätta hur det fungerar hos dem... DET skulle vara en givande tillställning!

Djuren om vintern

Hela dagen har vi jobbat med vår "utställning" om djuren på vintern. Det blir så jättefint. Vi har ett stort vinterlandskap där en massa djur finns med. Överallt finns spännande luckor med djur i vinterdvala och i vinterlandskapet ser man de djur som är vakna om vintern. Vi har småfåglar, älgar, rävar, harar, nyckelpigor, ormar, snokar, igelkottar, grävlingar, ugglor, möss, spindlar, ekorrar, björnar och myror. Eleverna har ritat själva eller kalkerat. De har läst små böcker med fakta och skrivit det viktigaste på små skyltar (datorskrivet). En stolt fröken.

Uppfattat sådär i förbifarten idag

- Stavas fladdermus med e eller ä?
- Jämför med texten så ser du, svarar jag och tänker att nu vet jag nåt om dig. Jag vet att du har förstått att ä-ljudet kan stavas antingen med e eller ä.
Min elev jämför med texten, skriver dit e och jobbar vidare.

En annan elev skriver om snoken. Han har talsyntesen på och skiner plötsligt upp.
- Nu vet jag att det ska vara 2 m i simma. Jag hörde att det lät fel när jag hade ett och då ändrade jag.

Vi jobbar om djuren på vintern och jag skriver upp instruktionen på tavlan. En av eleverna smakar på ordet:
- DJur... dj... vad konstigt
- J-ljudet stavas så i vissa ord berättar jag.
Snabbt ropar några andra elever ut fler ord med dj.
-Djungel! Djup!

Nu är eleverna på hugget. Uppmärksamma. Ordsugna. Nu har vi medvind.

tisdag 16 februari 2010

Ljuddämpad undervisning

Försöker att använda rösten mindre och kroppen mer när jag jobbar med klassen. Ett enkelt tecken med handen är ofta effektivare än ord. Jobbar vidare på det.

Tid att investera

En bra relation med föräldrarna och en bra relation mellan föräldrarna är verkligen ovärderligt i arbetet med en klass. Varje timme du investerar i arbetet med att skapa starka, stabila och positiva relationer är väl investerad tid. I kväll hade vi tjejkväll på skolan med tjejerna i klassen och deras mammor. Alla kunde komma. Vi fikade och surrade och tittade på några bildspel. Kontakter knöts och band stärktes. Jag är nöjd med vad jag fick för min investerade tid.

Djuren om vintern

Nu växer ett vinterlandskap fram på klassrummets ena vägg. Där skall man kunna öppna luckor i snön för att se vad djuren gör på vintern.

Lärmit

I går hade vi träff med skolans Lärmit grupp. Det är 7 av mina kollegor som vill utvecklas när det gäller användandet av it och media i undervisningen. Alla har "kanon" i klassrummet och egna datorer och alla har klarat nivå 3 i PIM. Vi träffas ungefär en gång i månaden. Just igår lärde vi oss mer om hur man kan använda scannern och hur den fungerar. Vi jobbade lite med vår blogg och det kom upp önskemål om en boktipsblogg för eleverna. Vi beslutade att använda bloggtjänsten posterous som har en enkel hantering. Där lägger man som administratör till de e-postadresser som får maila in bidrag och sedan skickar eleverna sina inlägg som ett vanligt mail. Inläggen publiceras per automatik och bifogade bilder läggs också upp. www.posterous.com

torsdag 11 februari 2010

Det är bra MEN...

I dag var det information om lärarlyftet och vi uppmanas att söka.

Visst blir jag förmodligen en bättre lärare om jag utbildar mig, men utan en kollegial process är risken stor att det blir en kortvarig förändring.

... och sen skulle jag vilja se den arbetstagare i den privata sektorn som går med på en 20% lönesänkning i samband med att man genom utbildning höjer företagets kvalité och produktivitet.


onsdag 10 februari 2010

TALA

En strategi för din undrvisning när det gäller elevens berättande, har du det? Det har jag precis fått en tankemodell för. Nyttigt. Nu gäller det bara att omsätta det i praktiken.... Om talet är grunden borde jag ju faktiskt också undervisa, utmana och ge eleverna möjlighet att utveckla det.

Skolverket idag

Deltar i dag som deltagare och seminariehållare i skolverkets nationella konferens om språk-, läs och skrivutveckling. Har precis lyssnat till skolverkets generaldirektör och nu är det genomgång av kursplanen.

tisdag 9 februari 2010

Pyssel med hjärta

Alla hjärtans dag närmar sig och med det i åtanke kom måndagens uppgift till. Eleverna fick var sitt pappershjärta av mig. Det var rött och ganska stort. Hjärtat skulle fyllas med saker/ord som "gör ditt hjärta helt´" (tex mamma pappa syskon, hus hem, mat, saker, tv, ) När orden var skrivna (blyertspenna) fick eleverna fylla i med tuschpenna och klippa isär hjärtat så att varje ord hamnade på en egen pusselbit. sedan var det dags att välja bakgrund och klistra upp hjärtat på det.

torsdag 4 februari 2010

Tänkt om ASL och pennor

Några av mina elever har uttryckt en önskan att få skriva för hand. Jag vet att de kan alla bokstäver och jag har gått igenom de små bokstäverna med dem på det sätt som jag beskriver i min bok. Jag ser ingen konflikt mellan att skriva på dator och att skriva för hand. Båda verktygen skall erövras men tiden skall användas rätt och rätt verktyg ska användas till rätt saker.

onsdag 3 februari 2010

Mail

För tredje veckan i rad har eleverna i läxa att maila eller skriva brev till mig. Breven kommer i en strid ström och jag svarar alla. Personligt och mysigt är det. Rekommenderas.

Sonen är fortfarande stolt över mamma





tisdag 2 februari 2010

Kemi och biologi

I dag tittade vi på vatten och pratade om fast form, flytande form och gas form. Vi gjorde vattenånga. Vi såg hur is flyter och vi konstaterade att en liter fluffig nysnö blir knappt en deciliter vatten när det smälter.

På eftermiddagen smälte vi kokosfett och blandade med solrosfrön. Det ska stelna och hängas ut till småfåglarna. Naturligtvis passade vi på att prata om frön och fröspridning också. Känns fint.

Note to self

Påminner mig själv om att positiv förstärkning, goda relationer och personliga överenskommelser är väg till framgång.

Gnäll, skäll och suckar är lätt att ta till men leder egentligen inte till någon bestående förändring.

måndag 1 februari 2010

Lärorik dag

Vi har lärt oss om temperatur sa Sara.
Vi har lärt oss att ett dussin är 12 stycken sa Daniel.
Vi har lärt oss hur man skriver grader.
Vi har lärt oss att nederbörd betyder regn eller snö eller hagel sa Ville.
Vi har lärt oss att göra en linbana sa Ivar och Elias.
Vi har lärt oss att fläta sa Johannes. Vi tränade med piprensare.