onsdag 31 mars 2010

Tänkt

I dag var det tankebubblor om påsken som var huvuduppgiften. Eleverna jobbade i par enligt principen "mina fingrar skriver dina tankar och dina fingrar skriver mina tankar". När de inte skrev gjorde de fina påskägg. Alla tankebubblor klistrades upp på ett stort gemensamt papper. Längst ned klistrade vi en kopia av klassfotot. Allt sattes upp i lagom läshöjd. Det blev trångt framför planschen.)

Tre bra saker i ett

I går gjorde vi seriestrippar om gosedjuren. Vi hade en mall med 4 rutor och färdiga pratbubblor. Jag och kollegan skrev in det eleverna ville ha i rutorna (tidsbrist...) och sedan ritade eleverna till detta. Blev bra. Eleverna var nöjda, uppgiften angelägen, gengren var tydlig och texterna elevnära. Som ett kinderägg.

måndag 29 mars 2010

Inte den vassaste kniven i lådan

Rektorn gjorde spontanbesök i klassen på morgonen. Det gick bra. Vi hade morgonsamling och lite matte. Rektorn är känd för skolbarnen så de blev inte alls påverkade av finfrämmandet. Stolt fröken.

Den enda som gjorde bort sig var jag.... jag skulle visa några elever hur man räknar ut area. Jag ritade och visade och räknade "fyra gånger fyra är ju 12..." ¨
Eleverna tystnade och la pannan i djupa veck. Till sist vågade en av dem säga "...men är det inte 16? " ...jorå ...och där står chefen ...

Skärpning fröken! Lampan lyste men ingen var hemma :)

Alternativ textanalys

Det finns ett svärord i elefant.

söndag 28 mars 2010

SÖKES...

Klasser 1-6 som har en dator per elev. Finns det på din skola? Lämna en kommentar.

Kloka kollegAnneli

Kollegan Annelie har gett eleverna i hemuppgift att skriva serier på engelska. När de kommer tillbaka till skolan får de i tur och ordning scanna in sin seriestrip och visa den via projektorn. En suverän uppgift tycker jag. Suverän.

Kommunikation på tre språk Engelska, svenska och bild.
Lära sig använda tekniken.
Ta ansvar för en uppgift.
Våga dela med sig och ta del av andras arbete
...och mera.

Undervisa

Kristina Hansson funderar kring ordet undervisning
...att visa på under...
...att undra om nåt som visas...
...att visa nåt att undra kring...
...att undra och bli vis...


tål att tänkas på

tisdag 23 mars 2010

Fint besök

Efter ett par dagar på Norrbyskolan i Hortlax har nu Krokodilen Kurt mellanlandat hos mig. I morgon åker han med mig till Eskilstuna. Han vill hälsa på hos en skolklass där. Undrar om det finns någon som passar? Krokodilen Kurt har rest genom hela Sverige. Han kommer från Orust montessoriskola i Henån i Bohuslän och dit hoppas han hinna tillbaka till mitten på maj. Han längtar så efter alla barnen



måndag 22 mars 2010

Elevtexter som lästräning

Eleverna har haft i läxa att skriva hemma (själv eller med vuxenhjälp) om hur det gick till när de fick sitt gosedjur. I dag hade de med sig sina berättelser. Vi ordnade ett cirkulationssystem så att eleverna läste för varandra i par. När de läst och lyssnat flyttade de vidare till nästa kompis. På så sätt fick de läsa upp sin historia flera, flera gånger. Bra lästräning i ett meningsfullt sammanang.

Jesus lever!?

Apropå årtalet 2010 kommer vi att prata om Jesus. De var tvåtusentio år sedan han föddes och ett-tusen-niohundrassjuttio år sedan han blev korsfäst och dog. Efter ett par dagar uppstod han från de döda. Han levde på jorden en tid innan han försvann upp i himlen till gud.
Frågan kommer omedelbart:
- Lever Jesus nu då?
...vad svarar man på det på ett enkelt sätt?

lördag 20 mars 2010

Dagens drömresa

OBS nördvarning (makens anmärkning)
Jag har suttit med näsan i böckerna ett par dagar nu. Läser om skolutveckling och förändringsarbete. Läser också den fördjupade analysen av PIRLS och boken Det tidiga språkbadet. Jag lär mig massor och är hur imponerad som helst av de duktiga människorna bakom texterna. Tänk att få hamna på en öde ö med alla dessa kloka. Äta god mat, dricka lite bubbel och sitta bredvid. Fråga och lyssna och tänka och kanske förstå. I teorin skulle det vara möjligt. Jag, Carolin Lidberg, Rigmor Lindö, Tom Tiller, Per Thullberg, Gunnar Berg och Hans-Åke Scherp. Yeah! När åker vi?

Progress

Afrikas länder - 4 minuter

torsdag 18 mars 2010

Drill

Här är en bra sida om man vill drilla sina kunskaper. Du kan bli bättre på kroppsdelar, flaggor, rymden, länder, städer och mycket mer. Hur snabb kan du bli? Själv har jag gnetat på med Afrikas länder och pressat min tid från 25 minuter till 9 minuter. Sidan finns här:
http://svt.se/content/1/c6/80/44/77/Vi_i_Femman_start_v14.swf

onsdag 17 mars 2010

Analys i sin linda

Efter lunch varje dag brukar jag läsa för barnen. I veckan har det blivit "Räddad av en fjäder", "Pojken och hans ulliga får" och "Lejonet och musen". Dagens lässtund avslutades med att jag plockade fram alla tre texter och bad eleverna fundera på likheter och skillnader. Jag förvånas över hur lätt de tog sig an uppgiften och jag förvånas över analysen de kunde göra."Det är upprepningar" "Det är någon liten som är hjälten" "Det är djur med i alla" "Det är en människa bara i en av böckerna" "Alla handlar om en räddning men det är helt olika räddningsuppdrag"



tisdag 16 mars 2010

Tema - gosedjur

Gosedjurstemat rullar vidare. Alla elever har nu presenterat sitt djur med var sin bild i en gemensam PowerPoint. Vi har mätt djuren och jämfört längden och vi har vägt dem och jämfört vikten. Alla elever har också ritat av sitt gosedjur jättenoga. I hemuppgift har de att skriva om hur det fick sitt gosedjur och att öva sig att läsa den texten. Som inspiration till vårt tema fick vi se den andra ettans böcker. De hade sitt gosedjurstema för ett par veckor sedan.

Nu väntar en mattesaga, en äventyrssaga och en seriestrip med gosedjuren i huvudrollen. Kanske skriver vi också om hur det var att rita av djuret. Det blir bra det, men pussligt att hinna med.

Funderingar om vad man måste - vid datorn

Man måste inte kunna stava när man skriver löpande text
men man måste kunna stava när man söker bilder eller information.

Man måste kunna generalisera för att hitta rätt bild : Jag vill ha en bild på två som skakar hand - jag söker på vänskap eller kanske hälsa eller kanske avtal.

Man måste också kunna specificera sig för att hitta den bild man vill ha: Jag vill ha en underjordisk bild - jag söker på gruva eller grotta eller tunnel.

måndag 15 mars 2010

Språkriktigt

Två elever står och hänger vid datorn när den tredje eleven skriver. Hans gosedjur ska presentera sig. " Jag heter Gosis" skriver han på första raden. Så fortsätter han "Han bor hos Lars". Då protesterar kamraterna.
-Det måste vara " Jag bor hos..." för du skriver som att det är gosedjuret som säger. För kolla du har ju som skrivit " Jag heter..."

Jag ler inombords där jag står borta vid bokhyllan. Sann frökenlycka är det när sjuåringar på eget initiativ resonerar språkriktighet och perspektiv med varandra. :)

torsdag 11 mars 2010

Ljudstridiga funderingar

Hur stavas kär?
Hur stavas chans?
Hur stavas köpa?
Hur stavas kanske?
Hur stavas hjälp?
Tänk så bra att du frågar!
Då vet jag att du kan :)

Roligt och rörligt och lite rörande

Eleverna jobbar tillsammans vid datorn. En går i ettan och en går i förskoleklass. De sitter med huvudena tätt ihop och bestämmer vilka bilder och vilken text de ska ha i sin powerpoint. Ibland fnittrar de högt och tar ett litet glädjeskutt. Jag studerar dem på håll. Killen från förskoleklassen har kommit långt i sin läs- och skrivutveckling och är väldigt engagerad i jobbet men det syns på oron i hans kropp att han fortfarande är ung.

När de jobbat i närmare en halvtimme klarar kroppen inte att vara stilla längre så killen från förskoleklassen börjar en intensiv vandring fram och tillbaka i rummet. Fokus är fortfarande på dataskärmen. Jobbet är angeläget och han kommunicerar med sin skrivarkompis med samma entusiasm som förr. Fascinerande att se hur han omedvetet tillgodoser sitt rörelsebehov samtidigt som han forsätter med arbetsuppgiften. Hur hade det gått om jag tvingat honom att vara stilla på stolen? Inte så bra skulle jag tro.

Riv skolan!

Vårt kära skolsystem ....så fyrkantigt i sin grundform ...
fyrkanter passar bäst i fyrkanter, men alla har ju inte den formen.

Ibland, i mina mer rebelliska stunder, tänker jag att det bästa vore att riva alltihop. Riva och bygga nytt - utbildning för livet i ny form. Riva hela grundskolan. Bygga nytt med fokus på lärande i alla former. Inga klassrum, inga klasser, inga skolgårdar, ingen undervisningstid, inga raster och ingen timplan. 2 kollegor, 40 elever i blandade åldrar, fokus på lärande med vägledning av varandra och oss. Lärande i stimulerande miljö, undervisning ute i samhället och i hemmiljö. Mot målen i läroplan och kursplan.

Vilket syfte fyller raster i exakta moduler samtidigt som alla andra på samma plats som alla andra? (kafferast för fröken och lätt att organisera VAKTNINGEN?)
Vilket syfte fyller det trånga slitna skolhuset? (effektiv och billig barnförvaring som är lätt att kontrollera?)
Vilket syfte har klassvis undervisning och lika för alla? (anpassning av barn? räta in dig i ledet? kan styras med regler och förordningar som garanterad undervisningstid, timplaner och tjänster)

onsdag 10 mars 2010

Lätt som en plätt

Samverkan står på programmet och datasalen är ledig. Snabbt bestämmer jag mig för att NU har stunden kommit när vi ska lära oss powerpoint. 12 elever, hälften sexåringar. 2 elever vid varje dator. En liten genomgång i klassrummet och sedan skarpt läge. Jag höll andan och förväntade mig ett lätt kaos, tänkte att NU blir det svettigt. Men jag hade fel. Barn kan. 40 minuter senare har vi 6 powerpoints att visa för klasskompisarna. Här är en av dem som pdf.

Think outside the box.

Min elev klipper lite planlöst i en stor kartong. Han har just tillverkat ett svärd, men är inte nöjd med hållfastheten på handtaget. Wellpappen viker ju sig så lätt. Plötsligt skiner han upp och klipper två lite större kartongbitar. Avlånga. Han betraktar dem och säger:
- Jag ska göra ett kassaskåp ... som en kub.
Han lägger dem som ett kors och testar lite men är inte nöjd. Så viker han varje bit i tre lika stora delar. En får fungera som botten med två väggar upp. Den andra fungerar som tak men två väggar ned. Alla väggar tejpas, utom en som blir en dörr. Genialt. Testa själv.

måndag 8 mars 2010

Nu blir det fest - gosedjursfest:)

Nu är inbjudningarna till gosedjuren ivägskickade. Det ska bli trevligt att få träffa alla i morgon. Många inbjudningar såg ut som hundben så jag misstänker att vi kommer att få en liten kennel här.

söndag 7 mars 2010

Gääääsp

I morgon kör vi igång igen efter ett skönt sportlov. Kanhända sitter det en och annan trött liten ettagluttare i samlingen ... kanhända nån behöver gäspa... Välkomna gäspningen. Gäspningar ger mer syre till hjärnan och gör att man kan lyssna mer koncentrerat under en längre tid. Jo då. Det är nästan så man skulle ta och uppmana till gäspningar lite då och då.

Ett annat sätt att höja vakenheten är att dra i och massera ytteröronen. Att stimulera ytterörat väcker i sin tur muskulaturen i innerörat, vilket ger hjärnan mer syre och gör att vi orkar lyssna bättre.

Gääääsp.

onsdag 3 mars 2010

On tour :)

Jag åker söderut och föreläser kring "Att skriva sig till läsning" v. 16 och v.18. kanske ses vi
Kontakta www.metodochfakta.se för information

v.16
Uppsala 20100419 Måndag 14-17
Stockholm 20100420 Tisdag 14-17
Örebro 20100421 Onsdag 14-17
Karlstad 20100422 Torsdag 14-17
Göteborg 20100423 Fredag 13-16

v.18
Lund 20100503 Måndag 14-17
Halmstad 20100504 Tisdag 14-17
Växjö 20100505 Onsdag 14-17
Jönköping 20100506 Torsdag 14-17
Linköping 20010507 Fredag 13-16

Fääärdig!

Sportlovets tre första dagar har ägnats åt rapportskrivande - därav bloggtorkan. Här har fördjupats, skrivits fotnötter, refererats och analyserats men nu äntligen är jag klar. Känner dock att jag behöver ägna ännu mer tid åt Tom Tillers tankar, just för att förstå min roll som skolutvecklare.