måndag 31 maj 2010

En meter

En meter kan vara tusentals sandkorn, tre pinnar eller mer pinnar eller en pinne. En meter.




torsdag 27 maj 2010

Rapporten klar :)

Nu finns Piteås satsning på ASL utvärderat i en rappport. Gunilla Dahlblom har skrivit. Du hittar den här.

Stavningslektion - ocensurerat

"Alltså fröken det blir rött streck under jävulen, hur ska det stavas då?"
" Ja, säger jag tvekande (borde vi ens tala om detta??), du behöver dj, som i djungel, djup och djur."
" Hmm, men ljus är med lj?"
"Stämmer bra"
" Ja men jävlar då, är det också dj?
" Ehhh... näe...bara j," säger jag och känner att samtalet gärna får vara slut nu innan vi är inne på fler ljudstridiga ord som kanske ... skit och håll käften.

onsdag 26 maj 2010

Ja vilken är högst?

"Vår skyskrapa är högst!"
"Nej VÅR skyskrapa är högst!"
"Men kolla på bilden då! Våran räcker över hela pappret!"
"Ja men kolla på våran då! Kolla så många fönster den har - alltså är den högre - fast den SER mindre ut på pappret - fast den ÄR högre."

Jag lyssnar intensivt och gillar resonemanget

Konstruktören

"Jag skulle göra en diamant..."


"... men då märkte jag... att det kunde bli en pyramid! Kolla!!"



"...så gjorde jag en dörr också. Den blev cool!"




måndag 24 maj 2010

Wanted

Vi söker en föreläsare som är duktig på böcker som barn kan läsa och hur man kan jobba med dem. Tipsa!

Enkelt mattespel i tre svårighetsgrader

Varje barn fick en spelplan med nio rutor i vilken de skulle skriva in nio tal mellan 2 och 12. Sedan fick de arbeta i par. Varje par hade två tärningar och eleverna turades om att slå. Den som slagit adderade talen på tärningarna och strök svaret på sin egen spelplan - om det fanns där. Sedan gick turen över. Den som först strukit alla tal var vinnaren. En variant är att man får stryka tal även när kompisen slår och adderar.

Svårare blir det med tre tärningar och tal mellan 3 och 18.

För de allra yngsta räcker det kanske med en tärning och tal mellan 1-6.

Learning by doing

"Aj, aj AJJJJ!! Hjälp mig fröken !!! Jag sitter fast i pennvässaren. Fingret! Jag stoppade in det och nu får jag inte ut det"
"Så där ja, nu är du loss ... lärde du dig nåt?"
"Ehh.. jo..man ska inte stoppa in fingret.."

"Aj, aj AJJJJ!! Jag sprang ut med sockar och trampade på en sten. Aj vad det gör ont"
" Hmm... lärde du dig nåt?"
"Ehh..jo..man ska ha skor..."

söndag 23 maj 2010

En annan bok

Jag och några av mina kollegor har under ledning av dr. Ulrika Bergmark gjort en bok, " Värdefullt lärande - den goda cirkeln", tillsammans. Vi har alla bidragit med ett kapitel var. Nu finns boken äntligen att beställa från Värdefullas förlag. Lou Rossling har skrivit förordet, inte illa va!

Utdrag ur förordet:
Värdefullt lärande – Den goda cirkeln, hjälper den som vill utvecklas till en medveten ”utvecklare”. Med hjälp av en rad olika praktiska vardagsexempel visar lärare och elever att själva upplevelsen är grunden i att utvecklas. Mest glad blev jag av att läsa om hur vi på ett ganska enkelt sätt kan gå ifrån felsökarpedagogik till förståelse och övertygelse. Och därigenom ge kraft till det som man vill ha mer av.

Hela Lous förord hittar ni här http://www.betydelsefulla.se/page.aspx?page=506
Dessutom ligger hela boken på webben:http://www.issuu.com/vardefullt/docs/vardefullt_larande_low

lördag 22 maj 2010

Ingen metod

ASL - att skriva sig till läsning är i mina ögon ingen metod med strikta regler enligt handboken. Istället är det en strategi genom vilken du röjer hinder för elevens utveckling. Du använder tiden effektivt och du använder rätt verktyg till rätt saker.

fredag 21 maj 2010

torsdag 20 maj 2010

Pennor ... Men med digitaliserande funktion

Digitala pennor som används på papper. Tekniken omvandlar elevens analoga anteckningar/mattelösningar/teckningar till digitala kopior som kan visas via projektorn, jämföras och jobbas vidare med gemensamt.

onsdag 19 maj 2010

Öga öga

Hur intressant det du säger än är så glöm inte att titta på den du talar till.

Teach meet

Oj vad jag lär mig på teach meet. Lärare, IT-pedagoger och andra duktiga berättar om olika sätt att svänga IT i undervisningen. Alla får tala 2 till 7 minuter var. Precis lagom. Alla borde få vara med.

NO på modernt vis

Dino lite är ett microskåp som du kopplar till datorn. Det du lägger under microskåpet visas på datorns skärm och via datorn förstås också med projektor på duk eller interaktiv tavla. Du förstorar det ni tittar på nästan hur mycket som helst. Bilden kan sparas som en vanlig bild. Dessutom finns filmfunktion. Coolt. Tar no lektionen till en annan nivå.

Mot stockholm

Jag och 3 kollegor styr kosan mot Stockholm och framtidens lärande konferensen. I dag väntar skolbesök i Sollentuna och teach meet. I morgon inspirationsseminarium. Nice.

Ses vi?


Dags att öva bokstäver?

För den första övningen kan det vara bra att plasta in övningsblad med förtryckta skrivövningar. Övningarna kan vara bokstäver med pilar som visar hur den formas eller hela ord och meningar. Låt eleverna öva med nonpermanenta "OH-pennor". Öva i skolan och öva hemma. Tipset kommer från Lillemor på backgårdsskolan.

måndag 17 maj 2010

Åt var och en vad den behöver

Individuella hemuppgifter till alla idag.Läsning, mattebok, läsa ut stora tal, svenska extrabok och automatisera additioner som 3+3. Känns meningsfullt.

söndag 16 maj 2010

tisdag 11 maj 2010

ASL ÄR

SPRÅKUTVECKLANDE
- TALSPRÅK, TÄNKSPRÅK, KROPPSSPRÅK, SKRIVSPRÅK

SOCIALT UTVECKLANDE
- SAMSPELA, RESPEKTERA, TURAS OM

LÄSUTVECKLANDE
- BOKSTAVSKÄNNEDOM UTIFRÅN BEHOVET ATT BERÄTTA, LÄSLUST ATT LÄSA DE EGENPRODUCERANDE TEXTERNA

PERSONUTVECKLANDE

- JAG KAN, JAG KLARAR, JAG DUGER

måndag 10 maj 2010

Lilla k

Eleverna skriver med penna. Vi håller på att lära oss forma bokstäver. Just nu är lilla k svårast. Den blir stora K. En annan klurig bokstav är Dd.
Jag glädjer mig åt att eleverna med sån självklarhet klarar punkt och stor bokstav. Tiden har ägnats åt rätt saker.

torsdag 6 maj 2010

En vanlig dag

En vanlig dag i min klass börjar 8.30. Den kan till exempel se ut såhär:
Vi samlas och hälsar på varandra, fritidspedagogen går igenom dagens datum medan jag läser lite med någon som behöver. Sedan förbereds dagens skrivuppgift i samlingen. Innan eleverna börjar planera texten får de göra några motoriska övningar (balansera, snurra, korsrörelser) Eleverna planerar texten, börjar illustrera och skriver med datorn så fort det finns någon dator ledig. Texterna efterarbetas, illusteras klart. text och bild klistras på färgat papper och hänges upp. Klockan är nu 9.40 och det är rast. Mellan 10 och 10.30 läser eleverna och någon grupp kanske behöver göra klart skrivjobbet. Jag och fritidspedagogen lyssnar till elevernas läsning. 10.30 är det lunch fram till 11.40. Dagens sista arbetspass från 11.40- 13.30 börjar med frukt och saga. Resten av eftermiddagen består kanske av redovisning av texter, lite matte, rörelse och välja. Dagen avslutas med utvärdering och sång.

Vi försöker arbeta utan stress i långa pass. Långa pass. Göra klart.

onsdag 5 maj 2010

Samarbete

Kommunikation och språkanvändning är centralt för lärandet i den sociokulturella lärandeteorin. (Säljö 2005)
”Min fiffiga kompis hjälper mig med det jag ännu inte kan själv” (Strandberg)
”Inre tanke föregås av yttre samtal.” (Strandberg)

De är inte lätt att samarbeta, men det är oerhört givande när det fungerar. Här är några goda råd:

•Öva samarbete vid andra tillfällen
• Modella/visa hur samarbete går till och vad man vinner, spela rollspel
• Anpassa arbetsuppgifterna så att båda eleverna är aktiva "mina fingrar skriver det du säger, dina fingrar skriver det jag säger"
• Uppmuntra, förstärk när de lyckas, ta upp det som goda exempel

Mer material

Klicka också på etiketten " att skriva sig till läsning" för att hitta material från föreläsningen.

Material från föreläsningen

Till höger här på bloggen finns material från föreläsningen. Klicka på rubriken "föreläsning"

För fingrar

Ytterligare ett tips från Byskolan utanför Lund. Eleverna har ritat av sin fot, klippt ut den, fått den inplastad och "hålslagen".sedan har de trätt in ett skosnöre i hålen och övat att knyta. Fiffigt.



måndag 3 maj 2010

Infoga datum i word

När våra elever skriver text börjar de med att infoga datum. Gör detta genom att skriva årtalet och sedan trycka enter. Då kommer det automatiskt.

Skånska sexsåringar skriver

Jag är imponerad. De har funderat kring talet 6 och skrivit. De har lyssnat ut vad de behöver och letat reda på bokstaven. Mina favoriter är oliga och silvör. Man kan riktigt höra hur de ljudat med sin skånska dialekt. Här hade talsyntes varit ett hinder.


En riktig skolgård

Gjorde skolbesök idag. Byskolan i Lund tog emot mig. De hade så mycket bra att dela med sig av. Inte minst en fantastisk skolgård.



På plats i Lund