torsdag 30 september 2010

Inspirerad

I går hade Piteå fint besök från Uppsala universitet. Majken Sköld Holm och Elisabeth Berg som varit med och skrivit spökägget och nya språket lyfter var hos oss. De föreläste om aktuell skolforskning, undervisningens innehåll och skillnaden mellan formativ och funktionell undervisning - allt i koppling till nya språket lyfter. Riktigt bra. Riktigt riktigt bra. Jag bearbetar det fortfarande och känner hur bitarna faller på plats. Rekommenderas.


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 28 september 2010

För mig finns bara ett måste

... att välja metod, arbetssätt och innehåll utifrån elevens förmåga och behov.

Under ett arbetspass med samma uppgift har du möjlighet att ha olika fokus för olika barn. I dag skrev vi till exempel lövsagor. Uppgiften var samma för alla men med olika fokus. Jag leder eleverna in på sitt fokus under hela lektionspasset. De märker inte ens att jag gör det. Jag kan göra det genom att ställa frågor, kommunicera mina förväntningar och ge positiv förstärkning eller anpassa uppgiften. Exempel på fokus är:
... öva samarbete
... öva sin uttrycksförmåga
... öva sin lyssnarförmåga
... kunna formulera sig
... kunna kompromissa
... kunna hålla sig till ämnet
... kunna vara fokuserad under en längre tid
... öva sitt minne
... öva sin motorik
... öva sin flexibilitet
... öka sitt ordförråd
... lära sig bygga upp en berättelse
... lära sig känna igen helord
... lära sig spara
... lära sig skriva ut
... lära sig en viss bokstav
... lära sig läsa ljudenliga ord
... lära sig läsa ljudstridiga ord
... lära sig kritiskt granska texten
... lära sig ge råd
... lära sig ta ett råd
...osv...osv...osv...

måndag 27 september 2010

Texter ska läsas

Texter ska läsas av någon. Vi börjar alltid med att säta upp texten i klassrummet.
Här är min favoritlist. Den är köpt på ett möbelvaruhus här i stan. Försäljaren skriver:

"Listen är av aluminium, där själva klämman består av en plastpinne inne i listen som nyper fast pappret när man stoppar in det nerifrån.
Monteringen gör man genom att borra ett hål i listen och sedan skruva fast i vägg.
Listen finns från 0 till 6 meters maxlängd.
Den finns i vit och i naturaluminium.
Leveranstid ca 1 -2 veckor
Priset per meter är 160 :- / meter.
Beställer man tex ett mått på 1,4 meter så betalar man för nästa hel meter dvs. för 2 meter.
Frakt och moms tillkommer på ovanstående priser.
Beställer gör man på telefon, fax eller mail nedan.
Vi levererar över hela landet.
mvh Philip Jacobsen
Bloms Möbler Offentlig Miljö
Tel. 0911- 600 07
Fax. 0911 - 605 70
e-post: info@blomsoff.com"


Jo rå ... smakar det så kostar det , men den är verkligen bra. Kan också jämföras med bonglister som storkök och restauranger har så kolla in hos deras grossister för andra alternativ.

lördag 25 september 2010

On the air

Snubblar av en händelse över detta radioinslag med ... mig själv ... gulp... . Det är med viss bävan jag lyssnar igenom inslaget. Jo då, jag hittade ungefär rätt ord, så här är en länk om du vill höra:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1142&artikel=3580829

fredag 24 september 2010

Hujeda mig!

Kolla in tabellen.http://www.senrp.se/sb/d/1639;jsessionid=D7CB5172F457D70454A7295F52FBA6AA Speciellt kolumn H. Det är minsann inte lika villkor i vårt avlånga land. Med Strax över 6 lärare på 100 elever blir klasserna stora. Ohälsosamt stora. Lärartjänsterna skall ju räcka till övningsämnena också. När jag åker runt i Sverige hör jag talas om att i vissa ettor går 28 elever på en lärartjänst, i ett rum, med två grupptimmar. HORRIBELT!! Det är respektlöst mot både lärare och elever att kommuner väljer att prioritera så. Skulle vara intressant med en undersökning som berättar om storlek på klasser istället för bara lärartäthet.

tisdag 21 september 2010

Eh....?

Jimmie Åkessons supportrar sjöng för full hals på sverigedemokraternas valvaka
" Jimmie Åkesson tja la la la la...". Undrar om de visste att melidin är lånad från Bony M:s hitlåt " Brown girl in the ring"
....?


- Posted using BlogPress from my iPhone

Lektionsexempel och ett krav

Eleverna i klassen som jag handleder berättar om sin helg varje måndag. Fröken skriver tålmodigt ned det barnen säger på whiteboarden. Den blir alldeles full med text. När alla berättat läser de igenom texten tillsammans. Dagen därpå står texten fortfarande kvar. Fröken leder ett språkligt samtal. De letar helord och leker med bokstäver och ändelser. Fröken har skrivit ut texten, barnen klistrar in den i sina böcker och tar hem den för att öva.

I går fick eleverna spökskriva lite om helgen. Språket blev detaljerat, beskrivningarna målande.

Svåra frågan om när det är bäst att ljuda ut och när det är bäst att spökskriva blev aktuell. När de ljudar behöver de mer tid, datorerna är få och eleverna många. Fler datorer till skolorna! Aldrig färre än en dator på 4 elever om jag får bestämma.


söndag 19 september 2010

Barn kan

Handleder en lärare och en förstaklass i en by utanför Piteå. Arbetssättet är nytt för läraren men inte för eleverna. De har jobbat så fint i förskoleklassen och är mästerliga på att samarbeta, samtala och skapa text tillsammans. Jag njuter i fulla drag av deras samtal. Läraren och specialläraren närmar sig och lyssnar förundrat. De finns tillhands, ger goda råd och lämpliga utmaningar samtidigt som de litar på elevernas egen vilja att utvecklas. Jag är glad att få finnas där. Jag lär mig också.

lördag 18 september 2010

6 exempel på 60 minuter

I torsdags jobbade jag på tonspråkskonferensen i Luleå. Jag hade en workshop om multimodala berättelser. På 60 minuter gav jag 6 exempel på hur vi i skolan kan ge eleverna möjlighet att uttrycka sig med mer än bara text. Jag visade på möjligheter i word, PowerPoint, moviemaker, photostory, www.wordle.net och www.bighugelabs.com
Hoppas att någon av deltagarna fick något nytt med sig i alla fall. Kul var det i alla fall.

onsdag 15 september 2010

De lär sig ingenting

Rutinerade läraren är inne på sin tredje vecka med "att skriva sig till läsning". Hon är skeptisk. "de lär sig ingenting" säger hon. Jag biter ihop. Hårt. Magen knyter sig. Hur ska jag bemöta henne.., måste stå emot min impuls att handgripligen skaka om henne och vråla ut min frustration. Hittar inget sätt att samtala om hennes upplevelse. Hon är för stridslysten och jag känner mig provocerad. Omoget - ja visst, men ämnet engagerar mig enormt. För elevens skull. De där tre grabbarna som annars riskerar att tappa tron på sig själva. Om vi bara får med oss dem är så mycket vunnet. Det enda vettiga är att lyfta frågan på ett intellektuellt plan " ok, säger jag, det är ett bra ämne för ett kollegiesamtal. Ta med dig frågan dit, dina kollegor där har kanske samma känsla" ...phu... Vilken pärs.

söndag 12 september 2010

Tidningen "Kreativt i klassrummet"

En del av arbetstiden ägnar jag och Anki åt att skriva i tidningen KREATIVT i klassrummet. Det är en liten tidning på 4 sidor som vill inspirera till ett kreativt, lustfyllt och målinriktat arbete i klassrummet. En tidning av pedagoger för pedagoger. Om du vill ha den kan du fylla i formuläret som finns på länken. Formuläret är skapat i mitt kära google dokument.
https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dFF6T0ZxMm9kdmR1LWR4U3hBNHNGdWc6MQ

så trööögt

Utan skolbarn har bloggandet tappat fart. Mitt arbete har skiftat karaktär. Det är mer administrativt och strategiskt nu. Det handlar om det grundläggande - den målstryda skolan. Det är mindre fix och trix, färre vardagsbekymmer, färre aha-upplevelser och färre hallelulja-moments. Jobbet är lika fullt inspirerande och trevligt men svårare att göra små anektoter av. Ha tålamod med mig.

onsdag 8 september 2010

En bra uppgift

Sitter som besökare i ett klassrum. Den rutinerade lågstadieläraren har samlat eleverna omkring sig och ger instruktioner inför det kommande jobbet.

- Nu ska ni, precis som vi brukar på måndagar, få dela med er av en tanke. Jag tänkte att ni ska få säga en färg som ni tycker om. Vad säger ni om det?

En flicka räcker upp handen och föreslår att de istället skall få berätta om helgen som varit.

- Det var en bra idé. Då bestämmer vi att man kan välja mellan att berätta om en färg eller om helgen. Blir det bra? Jag börjar så att vi kommer igång.

Läraren modellar hur man kan berätta och ger sedan ordet till eleverna i tur och ordning. En del berättar om helgen och andra om en färg. Alla kan säga något tack vare de valmöjligheter som uppgiften erbjuder. Smart drag av läraren.

Alla meningarna skrivs ned till en dikteringwhiteboarden. Eleverna får på tavlan ringa in vissa av orden och tillsammans läsa texten. Texten skrivs ut och eleverna får var sitt exemplar om de klistrar in i en bok. I hemuppgift får de ringa in vissa ord och läsa upp texten.

Tänk vilken bra uppgift i all sin enkelhet. Den är anpassad och elevnära. Den övar koncentration, tala och lyssna. Den innebär att man ljudar ut, ljudar ihop och övar helord. Den innehåller gemensam läsning, enskild läsning och upprepad läsning. Den innebär att eleverna blir medvetna om skrivregler, stavningsregler och skriftspråkets speciella karaktär. En bra uppgift helt enkelt.

måndag 6 september 2010

Fastsatt och inramat

Eleverna ska måla med vattenfärg. De får stora kraftiga papper fasttejpade på sina bord. Hela pappret skall täckas med motiv och färg. När målningen är klar och har torkat rivs tejpen försiktigt bort och vi har fått en naturlig inramning av bilden. Effektfullt.

onsdag 1 september 2010

Språkfilosofi i matsalen

-Du fröken, egentligen borde det heta skalad potatis när potatisen har skal, tycker jag....den har skal - alltså är den skalad. Den har inte skal - alltså är den oskalad !
Genialiskt