fredag 29 oktober 2010

Inget att göra i helgen? Tuxpaint saves the day

Precis när jag stänger min mailbox och skall gå hem kommer kollegan Carina in i rummet. I handen har hon en bild som hon gjort på tuxpaint.org. Jag blir nyfiken. Laddar ned programmet Gratis. Great. Man kan ladda hem stämplar också men jag lämnar det. Först gör jag några inställningar i rutan som kommer upp...väljer svenska som språk. Sedan börjar jag experimentera och förstår mig snabbt på vilka funktioner som finns. Med Carinas hjälp upptäcker jag spara /öppna funktionen, där man också kan göra bildspel. Yeah! Kommer genast på en massa användningsområden och gör en serie bilder där ett ord växer fram.

www.tuxpaint.org är alltså ett generöst ritprogram med möjlighet att spara ned bilder och visa ett bildspel av dem i valfri ordning. En vernissage? En bild växer fram? Ett ord växer fram?
Här är ett litet exempel som jag gjorde under mina första 10 minuter med programmet. Visserligen bara en bild med ord men ändå. Fler videos finns i vänsterkant på tuxpaint.org.

video

torsdag 28 oktober 2010

Citat

Jag gör ett försök att citera
Christer Holmgren
skoldatateket i Boden.
Han säger:
" En del elever måste få mer
för att ha lika mycket".
Klokt och tänkvärt.

onsdag 27 oktober 2010

I dag i sonens klass

Besökte sonens skola idag. Han går i en väl fungerande klass, i en underbar liten bullerbyskola med engagerad, uppdaterad och ambitiös personal. En av aktiviteterna för dagen var en tipsrad på temat tid. 10 frågor med svarsalternativ på temat tid. Fröken läste frågor och svarsalternativ och eleverna förde in sitt svar på svarsblanketten. Allt gick fint. Det var bra frågor och lagom tempo. Alla var fokuserade och alla uppfattade frågor och svarsalternativ utan att behöva fråga om. Någonstans vid fråga 7 hände det dock något. Plötsligt behövde någon eller några av de yngre eleverna höra svarsalternativet igen ... och frågan igen .. och ...igen. Förutsättningarna var lika goda som tidigare men koncentrationen och uthålligheten räckte inte riktigt till. Jag har hört någonstans att elever orkar vara fullt koncentrerade i ungefär lika många minuter som de är år gamla. I detta fall handlar det alltså om åttaåringar som verkar orka ungefär 8 minuter. Stämmer i så fall. Intressant. När svaren gicks igenom fick eleverna rätta själva och förklara hur de tänkte. Genialt egentligen om man börjar bena ut det.

I en till synes enkel aktivitet som tipsfrågor utvecklar eleven:

- koncentrationen ...uthållighet, längre och längre för varje gång
- hörförståelsen
- språkliga förmågan att skilja mellan fråga och svar
- kunskap om begrepp som timme, minut, sekund, månad, år, vecka
- minnet
- förmågan att lösa problem - hur många sekunder är 3 minuter?
- förmågan att värdera olika svarsalternativ
- öga-handkoordination, rätt rad, rätt ruta
- självkontroll, impulskontroll - vänta på min tur, inte ropa ut svaret
- att muntligt beskriva och förklara
- förståelse för att man tänker olika och löser problem på olika sätt
- fler startegier för att lösa problem
- logiskt tänkande

Så det så :)

-

tisdag 26 oktober 2010

Är det en bok? Är det en blogg? Är det en bokblogg?

Anki har initierat ett spännande projekt - en bok som växer fram kapitel för kapitel i en blogg. Alla kapitel, utom det första och sista, är skrivna av Piteelever. Första och sista kapitlet står författaren KG Johansson för. Eleverna är otroligt engagerade och upplever uppgiften som meningsfull. Följ oss på http://www.bloggstafettipitea.skolbloggen.se/.

måndag 25 oktober 2010

Elever med svenska som andra språk

Elever med svenska som andra språk skull kunna spökskriva om det aktuella temat med sin modersmålslärare, modersmålsläraren skriver sedan texten på modersmålet och ev på svenska ( eller så skriver klassläraren det på svenska, ev kan man använda Google översättning). Eleven har då en text på alla sina språk och där finns kopplingar mellan klassrumsvardagen och hemspråksundervisningen. Meningsfullt, viktigt och på riktigt. Elevnära och anpassat.

Tänker jag på väg hem från Värnamo.


- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 20 oktober 2010

Mr Trageton in the house

Arne Trageton är på snabbvisit i Piteå. Han ska filma i duktiga kollegans klassrum. Jag har hämtat honom vid bussen och installerat honom på ett hotell i närheten av mitt hem. Tänker med värme och beundran på hans aldrig sinande entusiasm. Han är verkligen elevens vapendragare och jag får en känsla av att han kommer att sprida revolutionen så länge som benen bär honom.

"Att skriva sig till läsning -rörelsen" är så mycket mer än en dator i klassrummet. Det är en tro på det kompetenta barnet och ett hopp om en undervisning som är inkluderande, entusiasmerande och utvecklande. Det handlar om att skapa lärandemiljöer där eleven upplever att arbetet är viktigt och på riktigt.

Lite webbgodis

Sitter och jagar ett kul sätt att lotta fram turordningen i klassen. Hittar en hel del skoj på www.classtools.net . Bland annat en enarmad bandit som lottar fram namnen.

www.teachertools.com fanns också några trevliga små program.

söndag 17 oktober 2010

Lust till lärande

Din uppgift att hitta vägar dit - eleven är din bästa guide.



- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 14 oktober 2010

Bokregn

Ibland kan det vara alldeles underbart med regn. I alla fall om det rör sig om ett bokregn. Inom ramen för den statliga läsa-, skriva- räknasatsningen kommer skolorna i Piteå kommun få möjlighet att köpa in barnlitteratur till ett värde av 100 kronor per elev i skolår 1-3. Sammanlagt delas böcker till ett värde av drygt 125000 kronor ut. För att få lite inspiration och information samlades idag runt 70 lärare för att lyssna när Mia Söderberg, författare och redaktör från Bonnier utbildning, Lena Andersson, VD på Berghs förlag och författaren Anette Skåhlberg och illustratören Katarina Dahlqvist från Sagolikt bokförlag berättade om sina böcker. Det blev jättebra eftermiddag. Vi var glada över att förlagen nappade och valde att komma till oss. De kom väl förberedda och delade generöst med sig av massor av provexemplar. Förlagen var också nöjda för att de fick möjlighet att marknadsföra sig och informera om sina böcker. Win Win Win :) Tack för idag alla ni som kom:)

Ja se det snöar...


God morgon Sverige


- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 13 oktober 2010

Creme de la creme

Lillemor på Backeskolan i Norrfjärden, Piteå ... Ja jag säger då det... mer genomtänkt, välstrukturerad och utvecklande undervisning får man leta efter! Lillemor är i min ålder och har de senaste åren haft ettor och tvåor. Jag besökte hennes klassrum idag och står full av beundran inför det hon berättar och visar. Eleverna skriver ofta och mycket i alla ämnen, de delar med sig och är stolta över sina arbeten. Elevernas illustrationer är inte bara teckningar utan de är en del av den berättande texten. Sedan ett par veckor tillbaka har Lillemor undervisat i pennan som skrivverktyg - att forma bokstäver. Elevernas handstil håller jämn och hög kvalité

Hemligheten är struktur, positivt bemötande, helhetssyn, tron på det kompetenta barnet och undervisning med utgångspunkt i styrdokumenten.

söndag 10 oktober 2010

Todays meet

I fredags föreläste jag i världens roligaste sal på Luleå Tekniska Universitet. I den finns 3!!! projektorer dvs. möjlighet att visa tre olika skärmar samtidigt. Jag tog chansen och öppnade ett chattrumtodaysmeet.com. Så på en skärm låg min powerpoint, på nästa låg internetsidan todays meet där alltså deltagarna i realtid kan chatta /kommentera /ställa frågor och på den sista skärmen visades bilden från dokumentkameran. Nu var det ju inte så många som hade bärbara enheter med sig ... så aktiviteten i chattrummet var ju relativt liten. Jag är nöjd ändå eftersom jag gärna ville visa på den möjligheten för att väcka lite tankar kring hur webben kan nyttjas i skolan för att ge alla möjlighet att göra sin röst hörd. Jag kan se användningsområden när man inventerar vad eleverna kan i en fråga, vad eleverna tycker i en fråga och jag kan också se möjligheter att jobba tillsammans kring en fråga trots att man sitter på olika platser. Det hela är enkelt: Du surfar till todaysmeet.com, öppnar ett rum, lämnar ut adressen (som blir todaysmeet.com/det-namn-du-gav-rummet. Mitt chattrum från i fredags hette www.todaysmeet.com/lulea

Träffas i höst / vinter?

Träffas vi i höst? Jag håller öppna föreläsningar om mina erfarenheter av Att skriva sig till läsning på följande orter:

Stockholm vecka 45 20101108 Måndag 14-17
Västerås vecka 45 20101109 Tisdag 14-17 (Inställt - kontakta Otto om intresse finns)
Örebro vecka 45 20101110 Onsdag 14-17
(Inställt - kontakta Otto om intresse finns)
Karlstad vecka 45 20101111 Torsdag 14-17
Göteborg vecka 45 20101112 Fredag 13-16

Lund vecka 47 20101122 Måndag 14-17
Halmstad vecka 47 20101123 Tisdag 14-17
Växjö vecka 47 20101124 Onsdag 14-17
Jönköping vecka 47 20101125 Torsdag 14-17
Linköping vecka 47 20101126 Fredag 13-16


Föreläsningen ger en teoretisk inramning, praktiska råd och många exempel.
För mer info kontaktar du http://www.metodochfakta.se./ Där arbetar Otto. Han tar emot anmälningar till öppna föreläsningar och med honom kan du också resonera om bokningar för studiedagar och handledning.

fredag 8 oktober 2010

torsdag 7 oktober 2010

IT-dagar i Piteå

I dag är det IT-dagar i Piteå. Liber har demonstrerat Espresso, Natur och Kultur har visat sitt utbud och Active Board har fått visa upp funktioner och finesser. Elevskrivbordet och Mediacenter i norrbotten har också fått presentera vad de har att bjuda på. Otroligt inspirerande Ute i utställningshallen fanns också möjlighet att titta närmare på CMiTs verksamhet och utbudet på Bonline.se. IT- dagarna arrangeras av vårt centrum för media och it i för- och grundskolan. CMiT. De har bjudit in utställarna och alla skolors kontaktlärare i media och it. I kväll är det öppet hus för övriga intresserade. Bra initiativ.

måndag 4 oktober 2010

Kyrkmons skola

Har idag haft förmånen att få sitta i dialog med arbetslagen f-2 på Kyrkmons skola strax utanför Sundsvall. De hade med sig aktuella frågeställningar som jag och vi tillsammans försökte hitta svar på. På eftermiddagen gick vi runt i lokalerna och såg om vi på något sätt kunde göra förändringar som gör arbetet lättare och ännu mer framgångsrikt. Jag tar med mig många nya tankar och ett och annat konkret tips. I en av klasserna hade eleverna till exempel som vana att själva klippa pappersremsor och limma dessa som en ram runt sin teckning. Hur charmigt som helst! Estetik, motorik och matematik - tre flugor i en smäll:)

söndag 3 oktober 2010

Nattsudd i Sundsvall

Sitter på ett hotellrum i Sundsvall. Timmen är sen. I morgon blir det skolbesök och dialog med arbetslag kring hur vi kan skriva oss in i läsning och språk. På bussen hit funderade jag över hur vi tar tillvara elevtexterna. Kanske rusar vi alldeles för fort fram. Det handlar inte bara om att skriva mer och skriva nytt. Det handlar lika mycket om att stanna upp, djupläsa, skriva om, bygga om, återanvända orden och låta elevens text ligga till grund för språkutvecklande arbete. Lek med orden, klipp i sär dem och gör nya texter. Sortera orden, klipp dem i stavelser och bygg nytt. Gör motsatser, komparera, byt tempus. Jämför, hitta likheter och skillnader. Stanna upp, dröj kvar och ger er ut på språkliga äventyr inom ramen för den egenproducerade texten.