fredag 17 december 2010

ALLA lärare är språklärare

Alla lärare är språklärare på ett eller annat sätt. I slöjden finns instruktioner och beskrivningar. Här lär man sig hur dessa ska läsas, man lär sig ord som är vanliga i instruktioner och ämnesspecifika ord för slöjden.

I några av våra NO och SO ämnen finns de faktaspäckade lärobokstexterna. Hur är en sådan uppbyggd? Hur läser man en sådan? Vilka ord är ämnesspecifika? Vilka ord behövs för att beskriva sammanhang och dra slutsatser? Hur fungerar en tidningstext? Hur läser man en sådan?

Vilka ord och begrepp behövs för att kunna tänka kring religion, historia, teknik, fysik, biologi, geografi, samhällskunskap och kemi? För att kunna förklara sammanhang, ställa frågor och dra slutsatser? Vilka ord behövs för att kunna argumentera och hur gör man det?

I idrott skall du muntligt kunna förklara, beskriva och instruera. Hur gör man det på bästa sätt? Vilka ord behövs? Vilka retoriska grepp?

Matematik och matematiskt tänkande är omöjligt utan alla matematiska begrepp. Du måste ha ord för att kunna förklara, beskriva, fråga och förstå. Vilka ord är det?

Ord, begrepp och språk hjälper oss tänka allt mer avancerat.
Att ge möjlighet att utveckla detta är allas ansvar.

måndag 13 december 2010

söndag 12 december 2010

Vilken metod är den bästa?

Vilken metod är den bästa när barn ska lära sig läsa? Här ger 8 kunniga personer sin bild av det hela: http://www.ur.se/barnavsittsprak/2010/10/07/basta-metoden/


De funderar kring varför frågan om läsmetod är så laddad http://www.ur.se/barnavsittsprak/2010/10/18/laddad-fraga/


... och de synar forskning och framtid http://www.ur.se/barnavsittsprak/2010/10/08/forskning-och-framtid/

Frosty the snowman

Snögubbe gjord med schabloner. Klippövning, koordination och komposition. Riktigt fint - från Strömnässkolan än en gång.


- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 11 december 2010

I ett skrin

Ett skrin, ett antal kapsyler och en instruktion i locket så har du en givande aktivitet - eller flera. Lätt att variera. Läsförståelse, finmotorik, problemlösning, se och skapa mönster, räkna antal, dela upp, mäta, uppskatta antal, höjd, längd och vikt, ordna, sortera, jämför osv. Just detta skrin finns på Strömnässkolan i Piteå.





fredag 10 december 2010

Vem där?

Skriv en gåta - gör paket
Vem därinne? Ingen vet
Läsa och grubbla och fundera
Tänka till och läsa mera
Gåtans svar du hittar lätt
Öppna luckan - var det rätt?



Eleverna på strömnässkolan skriver gåtor och gömmer svaret inne i ett paket. Ibland står svaret på en lapp och ibland är det en riktig sak i paketet. Både förskoleklassen och treorna har med stor iver läst och gissat.

Ladda hem tidningen KREATIVT

Min och Ankis tidning Kreativt i klassrummet kan du ladda hem här:
https://sites.google.com/site/skrivasigtilllasning/tidningen-kreativt-i-klassrummet
Gör det :)

torsdag 9 december 2010

Bekrivningar och instruktioner

Advent funkar fint för att skriva beskrivande texter. Kanske gör ni beskrivningar av en julgran, ett luciatåg, en julklapp, en adventsljusstake, en julafton eller en julkalender? Funkar också för att skriva instruktioner: Så slår men in ett paket, så bakar man pepparkakor, så klär man en julgran, så tackar man för en julklapp;)

onsdag 8 december 2010

Snöflingor

Hemgjorda sykort blir finfina snöflingor. Finmotorik, hantverk och estetik.






tisdag 7 december 2010

Bockarna Bruse som mönster

När ettorna skriver sagor kan det ibland vara knepigt att få ihop en berättelse med en röd tråd. Jag brukar då fråga om de kan sagan om "Bockarna Bruse" och det brukar de kunna. Då förklarar jag enkelt hur de kan använda den som mönster. 3 bockar vill något (gå till sätern och äta sig feta), de stöter på ett problem (en bro och ett troll), de försöker lösa problemet och på tredje försöket lyckas de och kan göra det som de ville i början. Eleverna fattar genast galoppen och börjar spåna " Det kan vara fyra ... barn ... som vill .... till sina föräldrar ...men ... de fastnar i en labyrint och kan till slut krångla sig ur den ... och komma till föräldrarna" eller "Det var tre gubbar som ville hugga en gran. Skogen låg på andra sidan stora vägen Hur ska de komma över? De försöker på olika sätt och lyckas till slut så att de kunde hugga sina granar"

måndag 6 december 2010

Memory av egna ord

Ettorna på Bergsviksskolan har skrivit ordlistor med julord och illustrerat varje ord. Av orden och bilderna tillverkades memory. Eleverna spelade och befäste samtidigt orden.
- Innan dagen var slut hade alla lärt sig stava stjärna, berättade Bergsviksettornas fröken.











lördag 4 december 2010

Julpyssel hos Förskoleburken

Idétorka för julpysslet? Här hittar du en uppsjö av länkar som verkar bra. Tipssidan ligger på en riktigt inspirerande blogg http://forskoleburken.blogspot.com/.

onsdag 1 december 2010

Argumenterande texter

Är det något vi borde lägga tid på i skolan är det att lära eleverna skriva argumenterande texter. Det är en demokratisk rättighet att kunna det. Den som kan skriva en argumenterande text har möjlighet att föra fram sina åsikter och påverka samhällsutvecklingen. Den som inte kan det står utanför. Det är inte ok. Vi borde lägga MINST lika mycket tid på att lära eleverna det som vi lägger på att nöta in hur en saga eller skönlitterär text är uppbyggd.

De nya kursplanerna har åk 1-3 ett centralt innehåll av berättande texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Dessutom berörs beskrivande, förklarande texter och instruerande texter

I åk 4-6 tillkommer arugumenterande texter. Detsamma gäller för år 7-9, men så länge kan vi inte vänta.