fredag 21 januari 2011

TID till läsning

Läsutmaningarnas tid är här och olika läsprojekt blommar i skolorna. Det är läsmys och kompisläsning, parläsning och Hela skolan läser. Elever räknar sidor, tävlar mot sig själva, tjänar ihop till läslotter eller jobbar mot ett gemensamt mål. Uppfinningsrikedomen bland landets lärare är stor när det gäller att motivera elever till att läsa mycket.

På dagens träff med språkpiloterna från kommunens skolor delade Långskataskolan med sig av följande idé för elevernas läsning hemma:

Sätt upp ett mål för hur mycket tid eleverna skall lägga på läsning istället för antal gånger eller antal sidor. Gör i ordning ett blad med lämpligt antal klockor. På detta blad färglägger eleven den tid de läser. I slutet av läsperioden läggs alla elevers tid samman.



Jag tilltalas av modellen. Plötsligt finns möjlighet för den som kämpar mest med läsningen att få bidra med mycket och vara nöjd. När man bara räknar sidor är det ju storläsarna som briljerar och det kan också göra att elever väljer så lätta böcker som möjligt bara för att få bidra med många sidor.

3 kommentarer:

... å lilla Vicke vire sa...

Vilken fantastisk bra idé! På det sättet kan ju alla bidra på ett helt annat sätt och det blir mer rättvist!!

Marie Andersson sa...

Jag omfamnar idéen! Så rätt tänkt.

Lisa sa...

Att vi inte tänkt på det förut i skolans värld!

Klockrent förslag, det tar vi emot tacksamt! :-)