torsdag 31 mars 2011

ASL - ger möjlighet att anpassa

Eleven och hans skrivkompis har med datorn som skrivverktyg skrivit en berättelse som är två sidor lång. Två A4. På tok för mycket text för denna nybörjarläsare men han klarar så när att läsa den eftersom den är elevnära och eftersom det är angeläget för honom att läsa den bra. Han är stolt över den. Jag sätter mig bredvid honom för att lyssna på den första genomläsningen. Alla ord han tvekar på skriver jag upp på lappar. Ett ord per lapp. Det är svåra ord : arresterar, sövande, vagn, lugn, världens, sjön osv. Till slut har vi 13 ljudstridigt stavade ord. Jag utmanar honom på en lek. En klassisker. Han får se en lapp i taget. Läser han den snabbt vinner han lappen. Läser han den fel eller för långsamt så vinner jag den. Första omgången blev det 4 till mig och 9 till honom. Andra omgången 3-10 och sista förstås 0-10. Han utklassade mig fullständigt och fnittrade belåtet åt det bisarra i att jag faktiskt satt och önskade att han skulle läsa fel. Är det tävling så är det :) När vi lekt med textens svåra ord var han redo att öva med sin skrivarkompis och innan dagen var slut hade han läst två A4sidor för sin klass. Han strålade av själförtroende och läste med stor inlevelse. Med anpassade stödstrukturer (extra fokus på de svåra orden) och i samarbete med en vän (för att skriva och öva) erövrade eleven förmågan att på egen hand läsa en svår text med flyt och inlevelse.

Inga kommentarer: