tisdag 22 mars 2011

I den proximala zonen

En mycket skärpt ung man som jag känner har sin största utmaning i det finmotoriska, eller kanske mer i förmåga att se till bildens form istället för till bildens innehåll. I går skulle han illustrera en saga om Batman och jag bestämde mig för att ge honom riktad undervisning kring att skapa bilden, precis som andra får undervisning kring skapandet av texten. Jag ställde mig intill honom och ritade en Batman bit för bit. Jag var noga med att förstärka vad jag gjorde med ord och gester och hade elevens fulla uppmärksamhet. När jag var klar lämnade jag honom med min "modellbild" och han började skapa. Han tecknade sin Batman och var oerhört stolt. På bilden tecknade han också Batmans kamrat. Det blev en figur som liknar de figurer han brukar teckna. Hans nyvunna kunskaper om att teckna är allt för färska för att kunna appliceras på gubbar i allmänhet. Han är i zoonen. Det han kan med hjälp av en fiffig kompis idag kan han kanske själv i morgon.

2 kommentarer:

NinnaK sa...

Hur bra som helst! VArför bara modella i text....
Blir spännande när jag provar samma sak med en ganska likadan pojke=)

Jonas Hällebrand sa...

Fantastiskt. Tack för att du delar med dig!!