torsdagen den 25:e augusti 2011

Bokstavsformer och alfabetisk ordning

Kollegan funderar kring jobbet med bokstavsformerna. Hon har köpt in skrivböcker med förtryckta bokstäver, ordnade i bokstavsordning , från Serholt/Uppsjö (tror att det är detta http://www.sprakligmedvetenhet.se/Svenska/Skriva/Bokstavshafte.html?keyword=skriva+bokst%C3%A4ver)

De flesta eleverna har en schysst handstil utan att ha övat en enda bokstavsform, så på ett sätt upplever hon att häftet är lite onödigt. Klok som hon är tänker hon lära ut bokstäverna efter vilken form de har och sedan låta eleverna själva leta reda på de aktuella bokstäverna för att öva både form och alfabetisk ordning.  Så bokstavsböckerna kommer alltså att användas till att dels få riktig fason på formen och dels för att öva bokstavsordning i ett sammanhang där eleverna förstår att det går fortare att hitta rätt bokstav om man har förstått hur alfabetisk ordning fungerar. Således alfabetisk ordning i ett meningsfullt sammanhang.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Erica!
jag chansar med ett meddelande här...
Jag har bytt arbetsplats och därmed mailadress. Jag önskar prenumerera på Kreativt i skolan bladet.
Kan du hjälpa mig?

Ny mail:
cecilia.mattsson@sandbergskaskolan.se

Tack...
Cecilia

Anonym sa...

Hej! Jag tycker du har fantastiska ideer.Jag jobbar på en kollega i en etta och vi har börjat använda oss av datorn. Vi känner dock att vi famlar runt lite. Hittar inte riktigt rätt. Vi skulle gärna delta på någon kurs eller liknande. Vi har läst din bok och Arne tragetons bok. Vi surfar runt och letar menen kurs skulle vara bra. Vi jobbar på en skola i Västerbotten. Tacksam för tips på närmaste kurs. // Karin

Anonym sa...

Hej igen... Jag jobbar med en kollega och inte på.... Karin

Erica sa...

Hej Karin
Hör av dig via mail erica.lovgren@pitea.se
så ska vi se vad vi kan hitta på.