tisdag 18 oktober 2011

Dagens fråga

Eleven vill inte släppa spökskriften. Hur får jag eleven att börja ljuda ut ord?

Jag tänker att eleven känner sig trygg och duktig och lyckad med spökskriften. Bra. Att ge sig ut på djupt vatten kräver motivation.
Först "Vad är det man måste kunna för att kunna ljuda ut?" Man måste kunna hur ett antal bokstäver låter och ser ut. Man måste kunna urskilja ett ljud i taget. Man måste lita till sin förmåga.

För att motivera eleven att ta språnget bör det vara mödan värt. Kanske är det datorskrivna eller handskrivna beställningar av godsaker, eller meddelanden eller hälsningar hem som motiverar eleven. Önskelistor? "Lyssna och skriv det du hör med hjälp av de bokstäver du kan, så ska du se att jag kan läsa" Det ska finnas en mottagare. Kanske måste du ha hjälp med att anteckna något sådär lite av en händelse:
"Å snälla Mats, kan du skriva ned detta så jag minns det"
"...men jag kan inte"
"skriv det du hör så ska du se att det blir alldeles tillräckligt för mitt minne, skriv SAFT, skriv KAKOR...(typ)"

Det ska finnas hopp om utveckling. Bekräfta. Förstärk det positiva.

- Erica

Inga kommentarer: