torsdag 13 oktober 2011

no-no nummer 2

Jag träffar en hel del lärare som arbetar med Att skriva sig till läsning och en sak som jag ibland sett är att eleverna MÅSTE skriva med stora bokstäver även om eleven hellrer vill ha små. Jag brukar fråga hur läraren tänker kring det och har fått tre olika kategorier av svar:" tja ... jag har inte tänkt så mycket på det" eller "Jag vill att alla ska se lika ut" eller "Jag vill att alla ska kunna läsa allas" . Min åsikt är att eleven själv får välja om det ska vara stora eller små bokstäver. Målet måste väl ändå vara att eleven blir en effektiv läsare som enkelt läser små bokstäver, gemener. Om eleven väljer stora bokstäver kan du utmana genom att kopiera texten, klistra in den inunder och ändra den till små bokstäver genom att markera och trycka shift f3, då får du stora bokstäver. Om eleven skriver med små kan du med samma manöver få texten med stora bokstäver under så kan alla i klassen läsa. 

Inga kommentarer: