lördag 15 oktober 2011

no-no nummer 3

Det eleverna skriver hamnar i pärmen utan att övas och läsas upp. Det är ju en av poängerna, vid sidan om själva magin med att skriva sig in i läsningen, att elevens text används för lästräning. Texten är elevnära och angelägen. Meningsfulllt, viktigt och på riktigt. Ett råd är att lägga till punkten "öva texten" som ett av arbetsmomenten när eleven arbetar med texten och sedan bör det lämnas tid för att läsa upp texterna. Det kan vara precis innan lunch, precis efter lunch, på morgonen eller innan man går hem. Inte mer än en tre, fyra skrivarpar per gång så att publiken orkar lyssna. Vid de tillfällena finns möjlighet att ägna sig åt "undervisning i att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer" som är en del av innehållet i svenskan.

1 kommentar:

NinnaK sa...

Hej vad kul att se att du är tillbaka en smula. Har längtat=)
Denna no-no3 är skriven för mig!Åh vad det är svårt att få till den punkten som jag VET är superviktig...Nu ska jag bättra mig.
Tack och kram...
NinnaK i Umeå