måndag 28 februari 2011

Skriva sig till läsning med Ipads

Pedagog Stockholm och Snösätraskolan bjuder på denna pärla - Att skriva sig till läsning med Ipads: http://www.youtube.com/watch?v=njEgjF3WcRg

torsdag 24 februari 2011

Beskrivning

"Sen såg de ett rött öga och lite grönt som liknade krokodilen och när de kom runt hörnet så såg de ett blått ben."



- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 23 februari 2011

Skriva för att minnas

Några meningar som stöd för minnet och sedan textproduktion vid datorn. Imponerande av en förstaklassare tycker jag.


-


Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 22 februari 2011

Dags att anmäla sig?

Det är nu möjligt att Anmäla sig till konferensen FramtidensLärande. Kostar en slant men är himla bra! Missa inte teach meet på onsdagskvällen. Läs mer på www.diu.se/framlar

- Posted using BlogPress from my iPad

Tidningsartikel

Sonen skall skriva tidningsartikel som hemuppgift. Han är väl förberedd och har viss koll på artikelns olika delar. När vi sitter där inser jag hur specifikt språk som används just i artiklar. Det är verkligen en egen genre som vi måste ge eleverna möjlighet att lära sig. Kanske inte främst för att kunna skriva en artikel utan för att kunna läsa OCH förstå en. Här är några sådana ord och uttryck som är vanliga i tidningar.

- vid tillfället
- anlände till platsen
- inträffade
- enligt
- något som
- ett flertal
- påtalades
- rapporterats
- är oklart
- tillkallades
- upprättade
- ingripit
- under lördagen
- inleddes
- närmare
- bör
- samtliga
- dock
- i dagsläget
- hon menar att
- omhändertogs
- i samband med
- i nuläget


- Posted using BlogPress from my iPad

lördag 19 februari 2011

Att skriva sig till läsning - hur kan det gå till?

Under vårterminen besöker jag följande orter:

Sista anmälsningsdag 11/3
Stockholm v.14 20110404 Måndag 14-17
Gävle v.14 20110405 Tisdag 14-17
Falun v.14 20110406 Onsdag 14-17
Karlstad v.14 20110407 Torsdag 14-17
Göteborg v.14 20110408 Fredag 13-16

Sista anmälningsdag ?
Lund v.18 20110502 Måndag 14-17
Helsingborg v.18 20110503 Tisdag 14-17
Varberg v.18 20110504 Onsdag 14-17
Kalmar v.18 20110505 Torsdag 14-17
Linköping v.18 20110506 Fredag 13-16

Mer information, platsbokning mm. http://www.metodochfakta.se/

Exempel på videomeddelande från förskoleklassen

Jag skrev tidigare i veckan om när förskoleklassen skickar videomeddelanden till sina föräldrar. Nu har min kollega Anki berättat mer och lagt ut ett exempel. Surfa dit och kolla in den lilla filmen.
http://ankeli.skolbloggen.se/2011/02/16/att-kommunicera/

tisdag 15 februari 2011

Listig list

Här är en klämlist som jag har i klassrummet. Den gör det enkelt för mina elever att själva sätta upp saker. Den finns på Mio möbler Offentlig miljö men det finns fler varianter än denna om man googlarbonglist eller klämlist. Hittar du inget i närheten av där du bor kan du beställa från en möbelhandlare här. Han skriver:

Listen är av aluminium, där själva klämman består av en plastpinne inne i listen som nyper fast pappret när man stoppar in det nerifrån.
Monteringen gör man genom att borra ett hål i listen och sedan skruva fast i vägg.

Listen finns från 0 till 6 meters maxlängd.
Den finns i vit och i naturaluminium.
Leveranstid ca 1 -2 veckor

Priset per meter är 160 :- / meter.
Beställer man tex ett mått på 1,4 meter så betalar man för nästa hel meter dvs. för 2 meter.

Frakt och moms tillkommer på ovanstående priser.

Beställer gör man på telefon, fax eller mail nedan.
Vi levererar över hela landet.

mvh Philip Jacobsen
Bloms Möbler Offentlig Miljö
Tel. 0911- 600 07
Fax. 0911 - 605 70
e-post: info@blomsoff.com

måndag 14 februari 2011

Sexåringar skickar videomeddelanden till föräldrarna

Nu kan jag inte hålla mig längre - jag måste få berätta om vad de gör i Jävre. I Jävre skriver sig barnen till läsning i kombination med språkstimulerande lekar och Trulle-materialet. Bara det har visat sig vara en framgångsrik kombination. Som grädde på moset spelar eleverna in sig själva med webbkameran och skickar små videomeddelanden till sina föräldrar. Det kan vara när de läser en saga eller sammanfattar sin dag. Det är svårt att hitta mer meningsfulla sammanhang att uttrycka sig i. Den tydliga upplevelsen av att mottagaren inte finns här och nu gör att eleverna uttrycker sig noggrant och exakt.

Rent praktiskt går det till så att eleven loggar in på den bärbara datorn, sätter på sig ett headset (för bättre ljud) och klickar på webbkamerans program. Om du har en dator men inbyggd kamera finns i de allra flesta fall ett speciellt program som hör till webbkameran. De sätter sig till rätta trycker på inspelningsknappen och börjar läsa upp sin saga och visa bilderna. När de är klara trycker de på stoppknappen och sedan på en ikon med ett brev (mailikon) Då öppnas elevens personliga outlook och ett nytt meddelande med filmfilen bifogad ligger klart att adresseras och skickas. Smidigt! När alla elever lärt sig den enkla hanteringen går det utmärkt att göra inspelningarna när som helst under dagen.

Tips:
  • Om bilden är spegelvänd går det att ändra på. Sök i inställningar.
  • Filmfilen bör inte vara längre än max 3 minuter lång.
  • Från vissa webbkameror kan det gå att skicka direkt till You Tube - fundera i så fall på rättigheter och vem som ska ha tillgång till detta. Tryggast känns ett youtubekonto till varje elev i så fall.
  • Om det skulle krångla med mailen kan man istället spara filmfilen i datorn och bifoga på vanligt sätt, eller bara spara för att dokumentera.

torsdag 10 februari 2011

Intelligent på tangent

Idag landade en spännande bok i min brevlåda nämligen "Intelligent på tangent" från Åbo Akademi. Det är en handbok för datorskrivning under de tidigaste åren där lärare, elever, forskare får komma till tals. Beställ ditt eget ex på https://www.abo.fi/student/pfpublikationernyheter




onsdag 9 februari 2011

Bedöma läsförmåga

Att bedöma läsning är minsann inte enkelt. Det som är bra nivå för mig är oacceptabelt för dig. Vi upplever elevens läsning så olika. Ibland är fokus på korrekthet, ibland på inlevelse och ibland på innehåll och förståelse. På skolverkets hemsida finns nu en hjälp för dig och mig. Här finns 5 ljudinspelningar av elever som läser. Varje elevläsning är detaljerat kommenterad och bara genom att lyssna till delar av varje elevläsning och läsa kommentarerna har du fortbildat dig och lärt dig mer om HUR du kan lyssna på och analysera elevernas läsning.
Länk kommer här:
http://www.skolverket.se/sb/d/4278/a/22701

tisdag 8 februari 2011

Homonymer

I dagarna fyller bloggen 4 år. Här är mitt allra första inlägg i repris. Det handlar om ett språkutvecklande arbete, ett sätt att lära sig sortera i språket:

Inte alla vet att de heter så - homonymerna alltså, men de gör de. Vilka då? Jo alla orden som stavas lika och låter lika men som kan betyda olika saker. Just nu är klass 1 på spaning efter sånna och vi hittar nya hela tiden. Det är såg och vind och klöver och spader och hans och far och får och.... Roligast är det när man hittar homonymer som kuse och snusa och stryk och spö. Ord som på något sätt gränsar till det förbjudna. Så öppna dina öron och var vaken för homonymerna...de finns överallt. /Erica

lördag 5 februari 2011

Bloggande elever

Nu finns Kristina Skafvenstedt och hennes elever på Svandammskolan i Nynäshamn på webben med nystartad blogg http://klass2b.bloggo.nu/

tisdag 1 februari 2011

Nytt från UR

Åsa Hemborg jobbar åt UR och tipsar om det nyaste nya:

För barn i lågstadiet är det senaste ”Kom Ketchup!” – två program har hunnit sändas hittills. Grundfrågeställningarna i programmen är; Hur blir man en bättre muntlig berättare? Hur får man publiken att lyssna? Vad kan man göra för att känna sig mindre nervös? Barn ur andra och tredje klass tävlar i historieberättande. Experten Tomaten tipsar om hur de tävlande lagen kan vässa sina framföranden
http://www.ur.se/play/161184

Annars kan jag verkligen rekommendera ”Geografens testamente – eller den stora Sverigeresan” – en modern version av Nils Holgersson.
När Holger Nilsson visar sig vara arvinge till den världsberömda geografen Mary Diana Graaf tvingas han ge sig ut på en rafflande skattjakt över hela Sverige för att hitta de sju nycklarna till Marys mytomspunna laboratorium
http://www.ur.se/play/161204

Eller de fantastiska radioprogrammen om rymden i serien Kusin Vaken; Barn funderar på stjärnor och galaxer, om stort och smått och om livet i universum. Jonas Karlsson läser sagor om Sandvargen och hans vän Kometen och artister framför låtar skrivna efter barnens tankar
http://www.ur.se/play/161078