måndag 13 februari 2012

Det kom en fråga

Det kom en fråga:
Hej!
Vi arbetar med Att skriva sig till läsning två gånger i veckan, vilket både vi och eleverna tycker är jätteroligt. Nu har vi funderingar om är när man ska rätta elevernas texter och när man inte ska det. Till exempel en text där en elev skrivit "Min bästa vän är min nale", hur ska man tänka då, när allt utom ett ord var rätt, kan man lämna det eller är det risk för att de inte lär sig?

Hej
Tack för frågan. Kul att ni är igång. Jag vänder och vrider på frågan och ger här några tankar. - men ni måste ta beslut utifrån det ni vet om barnet och hur ni ser på läsprocessen. Jag ser det som att rättningen ger mig chans att undervisa, hjälpa dem upptäcka språkliga mönster. Så "annars lär de sig inte" bör förtydligas för att funka som argument. "Annars lär de sig inte ...vadå"?

Frågan kan få många svar beroende på...
- Skall texten puliceras, läsas av andra? I så fall rätta, annars kan fokus bli på nale istället för på det underbara budskapet
- Skall texten använas för lästräning? I så fall rätta, så att eleven ser/ upplever att kort a-ljud ofta följs av två konsonanter.
- Skall texten vara i en text som mest är för eleven själv, typ dagbok. Låt felet vara.
- Vad vill eleven?
- Fråga typ " Jag ser att du skrivit ( läs upp det skrivna), Nu är det så att i svenska kan a låta aaa eller a'. Om vi lyssnar på a i nalle låter det aaa eller a'? Det låter a' och för att andra ska veta att det är nalle och inte nale så gör man två l efter bokstaven a. Ge fler exempel typ: På samma sätt gör man 2 n för att det ska låta Anna och inte Ana, eller tvärt om Lisa och inte Lissa. Passa på att undervisa om dubbelteckning med fokus på vokalen a helt enkelt. Mata, matta, hat, hatt, fat, fatt, kal, kall, glas, glass,

Så ser jag det, hoppas det hjälper er framåt i diskussionen i ert lärande kollegium!
/ erica

1 kommentar:

Lisa sa...

Vi tackar för svaret! :)

Titta gärna på vår blogg; www.serresjofsk.blogspot.com