tisdag 28 februari 2012

Samarbete blev ensamarbete

Killarna har skrivit en actionberättelse med Indiana Jones tema. Berättelsen är lång och innehåller mycket dialog. I inledningen av skrivandet kom vi överens om att citationstecken skulle vara bra för att markera dialogen, men i genomläsningen märker jag att talstreck skulle göra det hela tydligare.
- Grabbar, vet ni, vi måste nog göra talstreck istället, såhär... kolla...
- Va?! I hela sagan?!
- Ja ... jo ... ja det blir tydligare då..., säger jag och fortsätter ändra till talstreck i texten.
De tittar uppgivet och uttråkat på varandra och på mig. Så säger den ena :
- Du ... nu har hon det hon gör. Kom, vi går...

Så lätt är det att med för höga ambitioner förändra ett samarbete till ett ensamarbete ...

måndag 27 februari 2012

Epic Rap Battles of History - igen

Epic Rap Battles Of History Humoristiska och vassa rap-dueller mellan kända politiker, forskare, musiker och filmkaraktärer. Killarna bakom Epic Rap Battles of History måste ha läst på en del för att kunna göra det som de gör. Kunskap, humor, bild och språk i en helskön mix - bättre ingång till lektionen får man leta efter - länge. Här finns möjlighet för samarbete mellan ämnena och ju mer man kan om personerna och deras historia ju roligare blir det. Naturligtvis borde det ju vara inspirerande att sedan skriva eget material. Det handlar om att leta likheter och skillnader, värdera, argumetera och uttrycka sig nyanserat och varierat utan att tappa känslan för textypen.

Här är en länk - just to get you started (glimten i ögat nu mina vänner :)

http://www.youtube.com/watch?v=zn7-fVtT16k

lördag 25 februari 2012

Fråga om Mac

Gör som @joachimth. frågar. Söker talsyntes till Mac som ljudar, läser ord, meningar, stycken

torsdag 23 februari 2012

Bra sagt Thornström

Inget går upp mot glittret i barnaögonen hos elever som upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt. http://thornström.se/?p=5471

fredag 17 februari 2012

Framgångsfaktorer

Sitter på en föreläsning och får upprepat att det är viktigt att eleverna, för att lyckas, utvecklar förmågan att se möster, se samband, ta egna initiativ, tro på sin förmåga, ha tålamod, koncentrera sig, generalisera. De behöver ett stort ordförråd, ett rikt språk, strategier för läsförståelse, ett bra arbetsminne och ett intresse. De behöver utveckla förmågan att reflektera över rimlighet och upptäcka när de är på fel väg. De behöver erfarenhet, varierad erfarenhet. Så sant. Det skulle kunna handla om att utveckla effektiv läsning - men idag handlar det om matematik:) språk+matematik=sant

måndag 13 februari 2012

Det kom en fråga

Det kom en fråga:
Hej!
Vi arbetar med Att skriva sig till läsning två gånger i veckan, vilket både vi och eleverna tycker är jätteroligt. Nu har vi funderingar om är när man ska rätta elevernas texter och när man inte ska det. Till exempel en text där en elev skrivit "Min bästa vän är min nale", hur ska man tänka då, när allt utom ett ord var rätt, kan man lämna det eller är det risk för att de inte lär sig?

Hej
Tack för frågan. Kul att ni är igång. Jag vänder och vrider på frågan och ger här några tankar. - men ni måste ta beslut utifrån det ni vet om barnet och hur ni ser på läsprocessen. Jag ser det som att rättningen ger mig chans att undervisa, hjälpa dem upptäcka språkliga mönster. Så "annars lär de sig inte" bör förtydligas för att funka som argument. "Annars lär de sig inte ...vadå"?

Frågan kan få många svar beroende på...
- Skall texten puliceras, läsas av andra? I så fall rätta, annars kan fokus bli på nale istället för på det underbara budskapet
- Skall texten använas för lästräning? I så fall rätta, så att eleven ser/ upplever att kort a-ljud ofta följs av två konsonanter.
- Skall texten vara i en text som mest är för eleven själv, typ dagbok. Låt felet vara.
- Vad vill eleven?
- Fråga typ " Jag ser att du skrivit ( läs upp det skrivna), Nu är det så att i svenska kan a låta aaa eller a'. Om vi lyssnar på a i nalle låter det aaa eller a'? Det låter a' och för att andra ska veta att det är nalle och inte nale så gör man två l efter bokstaven a. Ge fler exempel typ: På samma sätt gör man 2 n för att det ska låta Anna och inte Ana, eller tvärt om Lisa och inte Lissa. Passa på att undervisa om dubbelteckning med fokus på vokalen a helt enkelt. Mata, matta, hat, hatt, fat, fatt, kal, kall, glas, glass,

Så ser jag det, hoppas det hjälper er framåt i diskussionen i ert lärande kollegium!
/ erica

lördag 4 februari 2012

Låt inte hinder för att lära sig skriva även blockera möjligheten att lära sig läsa.

Välformulerat och välkommet inlägg i debatten :"Utbildningsministern kritiserar användning av surfplattor i undervisningen men det innebär inte att papper och penna utesluts. Eleverna är de stora förlorarna i debatten, skriver grundskollärarna Josef Sahlin, Marie Andersson och Martin Braekken Fernström. Vi måste se möjligheterna med digitala hjälpmedel i skolan eftersom alla inte lär sig lika snabbt och på samma sätt. Många problem kan överbryggas med hjälp av exempelvis surfplattan." Läs hela artikeln:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/surfplattan-ar-ingen-fluga--vaga-se-framat-bjorklund